Handeln tar fart under midsommarveckan – ökar med en miljard

Midsommarhelgen förknippas av många med extra mycket god mat och under denna vecka ökar hushållens konsumtion i dagligvaruhandeln med 1 miljard kronor. Det visar ny statistik från SCB. 

Jordgubbar. Vanlig midsommarmat i våra trakter.

Jordgubbar. Vanlig midsommarmat i våra trakter.

Foto: Jonas Carlsson

Sverige2025-06-16 09:06

Statistiska centralbyråns veckostatistik över hushållens konsumtion visar att konsumtionen under midsommarveckan ökar med ungefär 1,1 miljarder kronor.

En genomsnittlig vecka under 2024 konsumerade svenska hushåll för 46,3 miljarder kronor.

Ökningen blir särskilt tydlig under onsdag och torsdag före midsommarafton. Och det är framför allt i dagligvaruhandeln som konsumtionen stiger, den blir cirka 1,5 miljarder högre än normalt, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.

Fler köper också transporttjänster och tankar bilarna i större omfattning just under midsommarveckan. Däremot minskar så kallad sällanköpsvaruhandel med 500 miljoner kronor jämfört med en genomsnittlig vecka. 

Mycket av det som handlas i Sverige blir tydligt i transaktionsdata från betalkort och andra digitala betalningslösningar i samhället. I aktuella korttransaktioner går det att se hur hushållens konsumtion utvecklas varje vecka. 

Den nya veckostatistiken baseras på data från såväl kortinlösare som kortutgivare och andra betalningsförmedlare, säger Daniel Lennartsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!