Den lokala journalistiken har diskuterats i Sverige under den senaste veckan, sedan TV4 meddelade att de lägger ned sina lokala nyheter. Bland annat drabbas Luleå och Norrbotten. Det är ett dråpslag och något som jag trots vårt konkurrensförhållande djupt beklagar. Givetvis med tanke på de anställda som drabbas, men också för Norrbottens skull.
I grunden tror jag på mångfald och konkurrens. Inom både nyhetsrapportering och åsiktsjournalistik är det viktigt med flera röster. Därför är det allvarligt att TT lämnat sin stationering i länet, att Nordnytt tappar resurser och att vinstmaskinen TV4 inte anser sig ha råd att verka lokalt.
Dock vill jag göra ett brott mot tidigare i talare i frågan och be att få protestera mot uttalanden om ”Medieskugga över Norrbotten” och ”Norrbotten riskerar tystna i övriga landet”. Då ser man inte hela bilden.
De flesta lokala tidningar i Sverige har mångdubblat sin journalistik under de senaste 20 åren. Från att bara ha gjort en tidning om dagen är det naturligt med en ständig publicering dygnet runt, året om. Källkritiken har utvecklats, tillgängligheten till medierna har ökat och interaktiviteten med läsarna har mångfaldigats. Många nya läsare har också tillkommit.
Det räcker att titta på NSD:s webbsajt för att förstå hur mycket intensivare bevakningen är i dag. Men även utanför den egna redaktionen finns exempel på nysatsningar.
- Norrbottens Media är på gång att öppna mediehus i Kiruna, med lokal tv-station och förstärkt bevakning av Malmfälten.
- Näringslivet i Norrbotten bevakas nu av två nystartade initiativ på nätet, varav den ena är Mediehusets affärslivssajt Norrbottensaffärer.se.
- På flera andra håll i länet finns lokala initiativ som ger ut olika typer av redaktionella publikationer.
- Går man några år bakåt i tiden hittar man starten av tv-stationen 24 Norrbotten, och ytterligare några år tidigare lanserades den i dag välmående lokala gratistidningen Extra, som har editioner på flera orter i Norrbotten.
Jag förnekar inte att det finns utmaningar, eller hot mot den lokala journalistiken. Samtidigt måste vi våga se framåt, hitta möjligheter i ny teknik, nya medievanor och affärsmodeller.
Det finns tydliga ljuspunkter och de är värda att påminna om innan man dödförklarar både Norrbotten och den lokala journalistiken.
Glad påsk!