Kalle Sandhammar: "Särbehandlas SD i tidningen?"

Foto: Göran Ström

Tidningskrönika2014-12-11 06:00

I ett sprintlopp handlar det ofta om vem som är snabbast ur start-blocken. I den svenska valrörelsen förefaller det vara precis tvärtom. Partipolitikerna hukar i blocken så länge de kan.

Skyttegravarna är grävda och kombattanterna är på plats. Låsningarna förefaller grundmurade.

Den enda vinnaren i höstens försök var Sverigedemokraterna, och de har nu använt den positionen till att skicka väljarna tillbaka till valurnorna. Jag vet inte om förhoppningen är att de ska rösta lite bättre denna gång.

Eftersom den senaste valspurten landade i något som skulle kunna kallas för dött lopp, så står deltagarna åter på startlinjen. Det är bara att hoppas att vi får se mer rörelse i det kommande valet.

Just Sverigedemokraterna är ofta upphov till heta diskussioner i medievärlden. Själva tycker de att de blir misskrediterade i medierna, något som bland annat har framförts till undertecknad. Andra menar att de får för mycket uppmärksamhet i förhållande till att ”endast” 13 procent av befolkningen stöder dem.

Själv menar jag att NSD på nyhetsplats inte ska ta ställning till vad läsarna ska rösta på. Vi ska bedriva en objektiv bevakning utifrån de stolta journalistkriterierna Sant och Relevant.

Åsikterna lämnar vi till opinionsutrymmena i tidningen och vår S-märkta ledarsida. Det skulle bli svårt för läsarna att bedöma sanningshalten i nyhetsförmedlingen om man misstänker att redaktionen driver en egen agenda i rapporteringen.

Intressant i sammanhanget är ett studentarbete från Umeå universitet som tittat närmare på NSD:s rapportering om SD i samband med valet i höstas. Slutsatsen indikerar att NSD i till exempel rubrikspråk och layout inte särbehandlat SD på ett negativt sätt. Att sedan nyhetsinnehållet ibland handlat om skandaler får partiet själv ta på sig.

Utifrån ovanstående vore det mig också främmande att göra som en del andra tidningar, och hindra just SD från att annonsera i NSD. Jag tror på det fria ordet och på läsarnas förmåga att själva bilda sig en uppfattning. En grundkrav är dock självklart att de specifika annonsbudskapen håller sig inom ramen för det som är juridiskt acceptabelt och att de respekterar NSD:s orubbliga syn på alla människors lika värde.

När jag ändå har er uppmärksamhet vill jag passa på att skryta lite om NSD:s nya mobilsajt. Det är till oss många söker sig när man vill veta om något hänt. Vi kan se direkt i besöksstatistiken hur trycket ökar, till exempel i samband med det ödesdigra konkursbeskedet om Northland.

Alltfler av er läsare surfar in via mobiltelefon. Därför är jag mycket nöjd med att vi i veckan lanserat en helt ny och förbättrad mobilsajt, som är utvecklad för att underlätta läsningen av nyheter i telefonen. Sajten liknar webbversionen men är mer snabbnavigerad och anpassar sig till mobilskärmens storlek. Testa gärna på adressen m.nsd.se och hör av dig till mig med synpunkter.

Kom ihåg att som prenumerant på NSD får du tillgång till allt vårt innehåll på både webben och i mobiltelefonen, utan extra kostnad.

Trevlig torsdag!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!