Läs mer: "Det är ju hemskt"

Det var i fredags som resultatet av en rutinprovtagning offentliggjordes. Proverna visade på dramatiska nivåer i dricksvattnet av PFAS, ett samlingsnamn för tusentals industriellt framställda kemikalier.

Misstankar riktas nu mot den lokala flygplatsen där brandskum innehållande PFAS används.

Artikelbild

| Ingegärd Sundberg, 78, är kritisk mot kommunen för den enligt henne bristande informationen efter giftlarmet.

Nu kommer tung kritik mot kommunens för bristande information.

Umeåbon Roger Sandgren, som hyr en stuga på campingen tillsammans med vänner, var helt ovetande om problemet hela fredagen.

– Sedan var det en tysk familj som bodde där och dom hade ingen som helst aning om det här. Dom hade säker druckit vatten hela dagen. Det känns ju inte bra, säger Roger Sandgren samtidigt som han fyller upp vattenflaskor från en av Arvidsjaurs 16 nödvattentankar.

Denna lördag finns hans tankar hos den tyska familjen.

Artikelbild

| Information till medborgarna på kommunhuset var de 16 nödvattentankarna är uppställda.

– Dom hade ju ingen aning om att vattnet var förorenat med gift.

Ingegärd Sundberg är också kritisk till den enligt henne bristande informationen.

Artikelbild

| På 16 platser runt om i Arvidsjaur finns det nödvattentankar.

– Jag gick förbi här på eftermiddagen och då visste jag ingenting. När jag gick in på Coop var det full panik.

Av personalen på matvarubutiken fick hon veta att dricksvattnet var förgiftat.

Artikelbild

| Kommunen kommer fortfarande ha vattentankarna utställda fram tills de slutgiltiga provresultatet av vattnet kommer.

– Jag har ju ingen dator som jag kan kolla på och hålla reda på sånt här, säger Ingegärd Sundberg.

Kommunalrådet Lotta Åman (S) svarar på kritiken.

Artikelbild

| Kommunalrådet Lotta Åman fanns givetvis på plats efter Storgatan i Arvidsjaur på lördagen när valrörelsen gick in i den sista avslutande veckan. Hon bemötte också kritiken om bristande information efter giftlarmet.

– Vi försökte så fort det var möjligt att få ut information. Men det gäller att få ihop logistiken också, vad det är vi ska gå ut med, säger Lotta Åman som hänvisar till den information som har satts upp i affärer, bensinstationerna och på hotellen.

– Sedan finns informationen på olika språk på hemsidan också.

Kommunalrådet berättar att en jourlinje är öppnad dit oroliga kan ringa för att få svar på sina frågor.

Men hur når ni ut till de äldre, som många gånger inte har tillgång till datorer?

– Det är från mun till mun. Det är just det där när man inte är uppkopplade eller har en dator, då är det svårt för oss att nå ut med informationen. Nu har vi hemsidan, Facebook och alla sociala medier. Men har man inte det, då är det svårt.

Hur når ni utländska besökare?

– Det blir svårt att nå alla och det är ett stort problem. Man måste hålla sig ajour på hemsidan och det har ju varit ute i radion och på tv.