TV-shop för sexleksaker passar inte pu

SVT:s satsning Edit, som är minidokumentärer för ungdomar, gjorde i oktober ett avsnitt med namnet ”Orgasmgarantin” och underrubriken ”Penisdildon är död”.

"Att fokusera på en teknisk produkt, vilket gör att hela produktionen liknar ett långt reklaminslag, är orimligt", skriver Ida Stiller om SVT:s dokumentär "Orgasmgarantin".

"Att fokusera på en teknisk produkt, vilket gör att hela produktionen liknar ett långt reklaminslag, är orimligt", skriver Ida Stiller om SVT:s dokumentär "Orgasmgarantin".

Foto: Jessica Gow

Kultur2019-11-10 09:00

SVT:s satsning Edit, som är minidokumentärer för ungdomar, gjorde i oktober ett avsnitt med namnet ”Orgasmgarantin” och underrubriken ”Penisdildon är död”. Den cirka femton minuter långa dokumentären liknar ett avsnitt av TV-shop. Ni vet det där som sändes i början av 2000-talet. De intervjuade kvinnorna i ”Orgasmgarantin” berättar om hur lufttrycksvibratorn, en relativt ny sexleksak för kvinnor, revolutionerat deras liv. Den nya sexleksaken har skapat en onanirevolution och garanterar alltså orgasm. Luftrycksvibratorn filmas. Länge och väl. Rena rama produktplaceringen. 

Det finns visserligen några kritiska röster och invändningar. En av dem är en tjej som tycker att vibratorn är för intensiv för henne, eftersom hon ”inte behöver komma flera gånger” och den andra är en kille som är besviken över att tjejer numera verkar klara sig utan honom. Och så kommer invändningen att man kan tycka att annan stimulans inte är tillräcklig efter att ha använt sig av en lufttrycksvibrator, eftersom man då vant sig vid detta fantastiska. Precis som det låter är alltså dessa invändningar egentligen även de till lufttrycksvibratorns fördel. 

Jag är inte den enda som reagerat på programmet. Det finns mycket i detta som inte är förenligt med public service. Avsnittet har blivit anmält till Granskningsnämnden och radioprogrammet ”Medierna” har tagit upp det. Så här en månad senare är det väl egentligen överflödigt av mig att skriva en krönika om denna dokumentär, som egentligen bäst kan sammanfattas som uselt gjord journalistik. 

Men jag sitter alltså ändå här och skriver den här krönikan eftersom jag är besviken över att en dokumentär om sexleksaker görs på det här sättet. Jag tillhör inte den skaran människor som tycker att vi inte ska prata om sex. Tvärtom. Jag tycker att vi behöver prata mer om sex. Public service får gärna ägna sig åt onanipositiva produktioner och göra dokumentärer om kvinnlig orgasm. Det vore inte en dag för tidigt. Men att fokusera på en teknisk produkt, vilket gör att hela produktionen liknar ett långt reklaminslag, är orimligt. 

Utöver detta är det något annat som skaver. Majoriteten av de medverkande i programmet är influencers. De är inte där i egenskap av expert, som till exempel en sexolog skulle vara. Istället är de intervjuade i egenskap av vanliga kvinnor. I dag när influencers är en så stor del av unga människors vardag ska de såklart kunna medverka även i public service. Men de behöver snarare bli hårt granskade, inte få fritt spelrum att okritiskt hylla vissa produkter, som de senare kan tjäna pengar på att marknadsföra. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!