Beirut kokar av ilska och misstro. Hur kommer det sig att en sĂ„dan stor mĂ€ngd ammoniumnitrat förvarades i en lagerlokal i över sex Ă„rs tid, utan tillrĂ€ckliga sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder â trots att shopping- och nattlivsdistrikt ligger bara nĂ„gra minuter bort?
De bakomliggande orsakerna till explosionen utreds fortfarande. Men enligt Libanons regering skedde den förödande olyckan nÀr 2 750 ton ammoniumnitrat antÀndes och exploderade. Myndigheterna har inte sagt nÄgot officiellt om varifrÄn ammoniumnitratet kom, men samma mÀngd av Àmnet kom till Beirut i november 2013, ombord pÄ det moldaviskflaggade fraktfartyget MV Rhosus.
PÄ vÀg till Beira
Fartyget gav sig av frÄn Batuma i Georgien i september 2013 och var pÄ vÀg till Beira i Moçambique. I lasten fanns ammoniumnitratet, som vanligtvis formas till granulat eller pellets och kan anvÀndas som konstgödsel men ocksÄ som del i sprÀngÀmnen i gruv- och byggindustri. Det har ocksÄ anvÀnts i bomber. Enligt medieuppgifter skulle lasten vidare till en sprÀngÀmnestillverkare.
Hamnmyndigheten i Beira har dock sagt att man inte hade kÀnnedom om att fartyget var pÄ vÀg, men vanligtvis fÄr sÄdan information omkring 15 dagar innan ett fartygs ankomst.
Men Rhosus fick tekniska problem i östra Medelhavet och tvingades lÀgga till i Beirut den 20 november 2013, enligt den libanesiska advokatbyrÄn Baroudi & Associates som har representerat besÀttningen. Och sjödatatjÀnsten Marine Traffic bekrÀftar uppgifterna att fartyget aldrig kom lÀngre Àn sÄ.
"NĂ€r fartyget hade inspekterats fick det inte segla vidare" har Baroudi & Associates tidigare skrivit.
Juridisk dispyt
Kaptenen Boris Prokosjev hÀvdar att Rhosus lÀckte men var sjödugligt och att dess Àgare skickade fartyget till Beirut för att hÀmta ytterligare last, rapporterar nyhetsbyrÄn Reuters som har pratat med Prokosjev. NÀr fartyget blev fast i hamnen skickades större delen av besÀttningen hem men kaptenen och ett par andra personer tvingades tillbringa flera mÄnader ombord sedan en lÄngdragen juridisk dispyt inletts kring Rhosus. De fick tillÄtelse att lÀmna fartyget först i september 2014.
ââLasten var högexplosiv. Det var dĂ€rför den förvarades ombord medan vi var dĂ€r. Ammoniumnitratet var högkoncentrerat, sĂ€ger Prokosjev till Reuters.
ââJag Ă€r ledsen för de drabbades skull. Men lokala myndigheter borde straffas. De brydde sig inte om lasten överhuvudtaget.
Ammoniumnitratet hamnade till slut i Hangar 12, den lagerlokal som sprÀngdes i luften i tisdags. I uttalandet frÄn 2015 skriver Baroudi & Associates att "pÄ grund av riskerna med att behÄlla ammoniumnitratet ombord pÄ fartyget flyttade hamnmyndigheterna lasten till hamnens lager. Fartyget och lasten befinner sig fortfarande i hamnen i vÀntan pÄ auktion och/eller korrekt bortförande".
Rhosus sjönk senare pÄ grund av skador pÄ fartyget.
Flera varningar
Med tiden ska det ha börjat lukta konstigt kring lagerlokalen. Det gjorde att sÀkerhetspersonal inledde en undersökning förra Äret och kom fram till att de "farliga" kemikalierna behövde avlÀgsnas, enligt nyhetsbyrÄn AFP. De pÄpekade ocksÄ att vÀggarna behövde repareras och det arbetet inleddes först tidigare den hÀr veckan, vilket har fÄtt vissa att spekulera i att det orsakade explosionen.
Chefer för hamnen och tullen hÀvdar att de och andra tjÀnstemÀn flera gÄnger har varnat rÀttsvÀsendet för faran med att förvara ammoniumnitratet i lagerlokalen. Det cirkulerar flera dokument som tycks visa att flera brev skickades mellan 2014 och 2017, med varningar och vÀdjanden om att lasten skulle flyttas.
President Michel Aoun har kallat misslyckandet med att ta hand om Rhosus last oacceptabelt och har lovat att de ansvariga ska straffas.