Bland de klagomål som 2018 kom in till de kommunala konsumentvägledarna och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument ligger frågor om hantverkstjänster och begagnande bilar i topp.

Det är ofta de här två branscherna som ligger i topp om man backar bakåt, säger Kristina Westling.

Dyra utgifter

Det är svårt att säga exakt varför vi vill ha råd kring just dessa köp, men renoveringar och bilar är oftast inga billiga investeringar.

Om jag tänker på det som jag får höra så tror jag den främsta anledningen till att de här två branscherna ligger i topp är för att det handlar om mycket pengar. Det kostar att ta in en hantverkare och det kostar att köpa en bil även om den är begagnad. Man kanske har använt sina sista sparpengar till det.

Kristina Westling tror även att många söker hjälp eftersom det rör sig om komplicerade branscher för konsumenten.

Man kanske inte är expert på bilar och det är därför man vänder sig till en bilfirma och samma sak gäller med hantverkare. Man tar in någon för att man själv inte har tid eller kunskap.

Viktig tjänst att erbjuda

Den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument fick under 2018 in drygt 120 000 klagomål. Nära tio procent av dem handlade om begagnade bilar, åtta procent om hantverkstjänster

Jag tror att behovet finns, men att det är ett väldigt stort mörkertal. Oftast får vi höra av konsumenter att man tycker att det är jobbigt att reklamera, och att det tar tid. Man vill inte framstå som tjatig och påstridig. Jag tror absolut att vi skulle kunna ha många fler som hörde av sig.

Att kunna erbjuda allmänheten konsumentrådgivning anser Kristina Westling är oerhört viktigt och uppmuntrar folk att reklamera mera.

Kan man få hjälp och stöd i sin reklamation och därigenom få igenom sina krav så behöver konsumenten till exempel inte sitta och betala på ett onödigt abonnemang som man har rätt att komma ur, säger hon.