40 miljoner för ett osäkert projekt

Förbifart Vittangi är stoppad sedan ett år tillbaka, framtiden är fortfarande oviss. Trafikverket avvaktar utvecklingen kring Pajalagruvan, en väntan som kostat dryga 15 miljoner i brutet kontrakt.

Foto:

Vittangi2015-08-07 08:41

Förbifart Vittangi startades som ett projekt för att leda tung malmtrafik bort från samhället Vittangi. Projektet stoppades när Pajalagruvan, Northland, gick i konkurs och framtiden är fortsatt oviss.

– Det är lagt på is, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på trafikverket nord.

Northland var tidigare medfinansiärer till flera vägbyggen, en satsning som då var värd 113 miljoner kronor, men "det är ju inte värt vatten idag" säger Krister Palo, projektkoordinator, trafikverket nord. De vägbyggen som redan startat på väg E10, 99 och 395, kommer att färdigställas, men vad som händer med förbifart Vittangi beror på händelseutvecklingen i Pajalagruvan.

– Vi väntar på vad som kommer att hända med gruvan, eller malmtransporterna. Vi har skjutits på besked flera gånger om så vi vet egentligen inte, säger Palo.

Totalt har Trafikverket gått in med omkring 40 miljoner kronor i det ofärdiga vägprojektet, en färdig förbifart hade kostat 100 miljoner. Om vägen återigen blir aktuell kommer en ny upphandling att ske.

– Kontraktet bröts i februari, slutregleringen hamnade på 15,5 miljoner. Ungefär 25 miljoner är upparbetat sedan tidigare, säger Palo.

Pajalagruvans nya investerare har fått diskussionen kring gruvan och malmtransporterna att återigen börja röra på sig, men än har Trafikverket inga planer på att färdigställa förbifart Vittangi, eller återställa naturen.

– Vi kommer att ta en diskussion med eventuella nya ägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om