En kontraproduktiv politik som hämmar både konkurrenskraft och tillväxt på landsbygden och det i en tid då svensk avfolkning slår nya rekord.

Besöksnäringen är en framtidsbransch som växer. Sedan millennieskiftet har 37 000 nya jobb skapats runt om i Sverige, och inte minst ökar antalet utländska besökare. Turismens exportvärde har nu passerat 100 miljarder kronor, och under 2012 bidrog de utländska besökarna med momsintäkter till statskassan på drygt 14,5 miljarder kronor. En unik intäkt då turismen är den enda exportbransch som bidrar med moms till staten.

Natur- och ekoturism är också en av få gröna näringar som skapar nya jobb på landbygden. Sportfiske är en av naturturismens viktigaste delar och enligt den senaste gränsundersökningen (IBIS 2012) hade nästan 800 000 utländska besökare fiskat under sin vistelse i Sverige.

Det är närapå dubbelt så många som besökte ett idrottsevenemang och nästan i nivå med antalet besökare som lockades av kultur. Idrott och kultur är viktiga reseanledningar när vi besöker någon av Sveriges storstäder, och som därför gynnas av låg eller ingen moms alls och dessutom får mångmiljardbelopp i offentligt stöd.

När det gäller aktiviteter knutna till flera av landbygdens naturliga attraktioner, är det däremot moms på 25 procent som är huvudregeln.

Runt om i Sverige finns hundratals, kanske fler än tusen, små fisketurismföretagare, som erbjuder besökarna logi, måltider, båtar, utrustning och inte minst unik lokalkännedom.

I den kunskapen inkluderas information om fiskeregler, etik, teknik, utrustning och de bästa platserna, men guiderna kan även förmedla viktiga erfarenheter om hur lokalbefolkning och markägare respekteras och vad mer trakten har att erbjuda.

Tidigare var svenskt sportfiske ofta synonymt med billiga fiskekort, offentligt finansierade fiskekartor och en hög grad av fiske på egen hand utan begränsningar. Välvilliga satsningar som emellertid slog undan benen för småskalig fisketurism, i stället för att skapa jobb och regional utveckling.

Den yttersta konsekvensen blev långväga besökare i husvagn som fiskade för att fylla den egna frysboxen där hemma. Nu ser vi en välkommen tillnyktring bland våra beslutsfattare, men det behövs fler offensiva åtgärder för att stärka sportfiskeföretagens attraktions- och konkurrenskraft.

Exempelvis är sportfiskeguidningarna i vårt grannland Norge momsbefriade. Insikten om att kunniga, livskraftiga och lokalt förankrade fiskeguider är basen för svensk sportfisketurism är därför viktig, och att inkludera alla naturguidningar i kulturmomsen vore ett sätt att stärka deras ställning.

Sverige vill fördubbla turismens omsättning till 2020 och vi är en del av den ambitionen. Naturturism i allmänhet och sportfiske i synnerhet är viktiga hävstänger för att nå uppsatta mål, men det förutsätter att konkurrenskraft och affärsmässighet hamnar i centrum.

När fler duktiga och välkomnande sportfiskeguider möter utländska besökare, bidrar det till en positiv Sverigebild och inte sällan internationell uppmärksamhet i media. Något som i sin tur skapar nya och fler besökare till hotellrum, restauranger och butiker runt om i Sverige.

Vi är övertygade om att en högre förädlingsgrad av svensk naturturism är en plusaffär för aktiebolaget Sverige. Fler livskraftiga sportfiskeföretag som vill växa och anställa är vitala delar i den ambitionen. Nyligen föreslog riksdagens tredje största parti att naturguidningar ska likställas med andra kultur- och idrottsaktiviteter. Vi hoppas att fler riksdagspartier presenterar sina förslag för fortsatt tillväxt inom natur- och ekoturism och för fler jobb på svensk landbygd.

En samsyn kring momsen på naturguidningar vore ett första viktigt steg på vägen.