Fredrik Tiger är det stora hemmahoppet inför dagens SM-deltävling i Rallycross på Kalix motorstadion. Han tävlar i den näst bästa klassen, Super nationella, där bilarna körs med bakhjulsdrift till skillnad från fyrhjulsdrivna toppklassen Division1.
- Det har ju blivit så att man är ett hemmahopp. Jag har ju slitit länge, och körde mitt första SM redan 1999 och har sen fått mer och mer rutin år efter år. Först körde jag Volvo. Sedan vart jag anti Volvo, och år 2000 bytte jag till BMW som jag fortfarande kör. Man kan väl säga att jag alltid varit i topp men att det aldrig riktigt räckt ända fram. I fjol körde jag en äldre bil och blev tvåa i SM. I år har vi byggt en helt ny bil utefter de kunskaper som vi samlat på oss genom åren.
Fredrik Tigers karriär har hittills kantats av struliga bilar och otur och trots att han alltid placerat sig i toppen saknas det där efterlängtade SM-guldet.
- Jag skulle vilja påstå att det är okunskap och inte otur eftersom jag alltid gått min egen väg. De flesta andra som kör köper färdiga bilar med färdiga motorer men jag har byggt mina egna bilar och byggt mina egna motorer och lärt mig på vägen, säger fjolårets SM-tvåa i rallycross.
Resultatet av slitet står nu klar inför SM. En helt unik rallycross-bil.
- Det är lite kul för nu har jag en bil som ingen annan har och en motor som ingen annan har så ingen kan kopiera min bil, i alla fall inte de närmsta åren. Det känns riktigt roligt eftersom de flesta bilar jag möter idag är byggda av någon motorfirma nere i söder.
Hur sladdade du in på motorsport?
- Det har alltid varit bilar som gäller. Fyra hjul ska det vara. När jag var 15 år började jag köra Folkrace och det höll jag på med fram tills jag var 18 då jag köpte en gammal Amazon med hjälp av farsan. 13500 kronor kostade den kom jag ihåg. Det fanns ingen Amazon som var så fin som den, säger han och skrattar.
I snitt 30 timmar i veckan tillbringar Fredrik Tiger i sitt garage tillsammans med sin BMW. Utöver alla timmar i garaget jobbar han heltid som platschef på ett elektronikföretag i Kalix och har fru och tre barn som behöver uppmärksamhet.
Hur står familjen ut egentligen?
- Man måste ju beundra frun att jag inte fått en fot i arslet ännu, men hon är själv motorintresserad och kör lite Folkrace när tid finns. I vanliga fall jobbar jag från åtta på morgonen till fem eller sex på kvällen. Jag åker hem, äter, är kanske hemma en timme och sedan åker jag till garaget och är här till tolv eller ett på nätterna. Så ser min vardag ut. Många tror ju att det är glitter och glamour, men det är ett jävla slitgöra och kopiöst med timmar i garaget.

Hans motorintresse tar inte bara tid. Det kostar pengar också och eftersom det inte finns några prispengar att kamma in i Super nationella klassen som Tiger tävlar i blir det mycket egna utgifter.
- Min budget per säsong är 300 000 kronor exklusive bilen som när man byggt den helt klar kostar runt en miljon. Den här hemmatävlingen i Kalix är den dyraste för min del eftersom alla sponsorerna finns här och då satsar vi lite extra runt om. Den går på ungefär 50 000, men det är det värt.
Du ligger tvåa i SM just nu. Kommer du vinna?
- Vi har kört tre av sju tävlingar så det är mycket kvar. Men det är jag och ledande Jimmy Holmqvist som gör upp om segern. Just nu leder han men det vänder fort. Han har tvärt emot mig två segrar och en andraplats, så på lördag ska jag vända den trenden.
Och kanske är läget det rätta att koppla ett fast grepp om SM-serien och dra fördel av publiktrycket på hemmabanan.
- Men man får ju mer press på sig också när man kör för hemmapubliken och sponsorerna. Förr var jag så nervös att jag inte visste vart jag skulle ta vägen inför en hemmatävling och vill knappt gå ut i bilen, men nu njuter jag bara av det. Det är en liten fördel.
Med nästan tio års tävlande i bagaget har Fredrik tiger hunnit med en hel del vurpor. Vissa värre än andra, och en del som han egentligen bara vill glömma.
- Det värsta jag gjort som jag än idag skäms för var på Haninge motorklubb för två år sedan. Vi kom dit med nyrenoverad bil och ny motor och bilen gick som ett skott, berättar Tiger och fortsätter:
- Jag ökade tempot mer och mer på träningen dagen innan tävlingen och tryckte på allt vad som gick. Det ville sig inte bättre än att jag kom in för fort i en kurva, sladdade av och slog sönder halva bilen. Jag vek upp på en kantsten så bilen kanade på sidan en 15-20 meter innan den ställde sig rätt igen. Jag tryckte på gasen men det hände ingenting. Inte så konstigt, för när jag tittade bakåt låg hjulen ett här och ett där och det var bildelar över hela banan.
Tiger pausar en sekund och fortsätter sedan:
- Det tog mig och mekanikergänget fram till klockan fyra på morgonen att skruva ihop bilen igen, men vi fick den klar och jag blev sexa tillslut i tävlingen.
Den händelsen ligger sedan länge på hyllan och nu blickar Fredrik Tiger framåt istället. Ribban ligger högt.
- Vi ska nu först och främst se till att ta SM-guld i år. Det är ju det stora målet och det ska jag lyckas med på ett eller annat sätt. Sedan siktar jag också på att ta SM-guld i Isracing till vintern. Det finns potential i bilen till det också.
Klassmässigt är han nöjd med att tävla i Super nationella.
- Jag satsar inte på att byta upp mig till division 1. Jag ger mig inte in i det om det inte finns pengar till det. Då är jag hellre i topp i den klass jag kör i idag.
Vad tror du om dagens tävling i Kalix?
- Jag tror att det blir stenhårt. Det blir premiär för nya bilen på hemmabanan. Kalixbanan är ju väldigt speciell just med velodromen där du ligger i botten med fjädringen hela vägen. Annars är det start och målrakan som går fortast och där håller man cirka 150 km/h skulle jag tro.
Kommer bilen hålla idag?
- Vi har gått igenom precis allt så något mer kan jag faktiskt inte göra. Jag hoppas att den inte sviker mig.