Peter säkrade segern genom att vinna finalen i Piteå nyligen. Dessförinnan hade han vunnit i Kalix, Råneå, Gällivare och Vännäs.
- Bilen har hållit och körningen fungerat. Det har stämt bra hela vägen. Samtidigt känns det overkligt att jag lyckades vinna alla tävlingar jag ställde upp i, säger han.
Förarna fick räkna fyra av fem tävlingar och de korades bara en vinnare totalt. Jan-Olof Marklund, Umeå, körde fyrhjulsdrivet och hade samma facit som Peter, men bodenföraren gick före.
Rallysprint handlar om kortare lopp på 2-3 km på grus eller bana.Man kör tre heat på tid och det bästa räknas.
- Rallysprint passar mig. Det känns så. Det är ofta riktig kamp, det handlar om tiondelar och det finns inte utrymme för misstag. I finalen i Piteå skilde inte ens en sekund.
En trist säsong
Peter - som började idrottskarriären, som fotbollsspelare i Bredåkers SK - är en av länets mest rutinerade rallyförare. Han började köra traditionellt rally 1997 och i början av 2000-talet provade han rallysprint för första gången.
Vad är roligast?
- Den traditionella modellen. Det går dubbelt så fort, man har kartläsare och kör efter noter. Men bilen slits mindre i rallysprint och det är givetvis positivt.
Årets rallysäsong är inget som Peter vill minnas. Han vann visserligen första DM-tävlingen, men körde av i ledning i den andra och i tredje tävlingen gick växellådan sönder.
- De tre sista tävlingarna körde jag inte. Jag bröt ett finger på jobbet och tvingades gipsa mig.
Största rallysegern - vilken är den?
- NM på Mantorp 1998. Då körde jag i Volvo original.
Nu är säsongen över, men Peter säger att han redan börjat tänka på 2009.
- DM startar i januari. Flera gånger när jag ställt undan bilen efter säsongen har jag tänkt ta ett sabbatsår. Men när säsongen närmar sig kommer också suget. Sedan har jag en sambo, Ingela Sandström, som pushar på det och det betyder givetvis mycket.
Tjusningen med rally - vad är det?
- Jag vet inte. Men jag har alltid varit intresserad av motorsporten och intresset är fortfarande stort.