Inget nytt, alltså.
Det är just det som är nyheten.
Tekniken går framat inom de flesta områden, men när det handlar om längdåkning är en skida en skida och en valla en valla. Inga nya material eller någon ny design som i grunden har förändrat förutsättningarna för teknikerna.
- Det har varit stiltje i manga år nu. Vi har klassiska skidor som är 20 år gamla och som fortfararande fungerar. Skatetekniken ar nyare och där har det i alla fall hänt lite mer, säger Larry Poromaa.
Annat var det förr. I samband med VM i Falun 1974 fick plastskidan sitt stora genombrott medan pulvervallorna slog i genom med dunder och brak under VM i Oberstdorf 1987.
Det senaste av vikt var fighten mellan Fischers timglasskida och Atomics katamaranskida för tiotalet år sedan. Ungefar samtidigt experimenterade Christer Majbäck med en skida i kolfiber.
Det ledde dock inte till något avgörande.
Är självlärd från grunden
- Jag tycker att det växlar mellan märkena i dag och marginalerna blir bara mindre och mindre. Det verkar som att man måste hitta ett nytt grundämne för att kunna ta det där jätteklivet, säger Larry Poromaa.
Trist eller skönt för en vallachef?
- Det vore förstås roligt om det kom något nytt. Särskilt om man fick vara ensam om det.
Larry Poromaa anses vara en av de stora auktoriteterna inom området. Intresset hade han redan under sin tid som åkare i Hakkas Goif, Strömnäs Gif, och Piteå Elit.
- I Hakkas hade vi ju ingen som skötte vallningen och man fick själv lära sig från grunden. I dag hade det inte fungerat, man kan inte hävda sig om man inte har experter som slipar, vallar och sköter strukturer. Det är så mycket olika moment och som åkare man kan inte sätta sig in i allt.
Svåra förhållande i VM-spåren
Det svenska landslaget har omkring tio personer som sköter vallning och skidtester och alla är specialiserade inom sitt område. Några är anställda och andra går på kontrakt. I staben finns också norrbottningarna Urban Lindgren, Urban Nilsson och Stefan Larsson.
Sverige har tagit täten på arbetsmiljöområdet genom den nya specialbyggda bussen som turnerar mellan tävlingarna. Annars är det ingen nation som anses ligga före de övriga.
- Vi är med och leder utveckligen och det känns ju bra. Men för att bli absolut bäst har vi en del saker att förbättra inom olika områden.
Det handlar också om pyskologi, självförtroende och känsla. Larry Poromaa säger att de försöker göra vallningen till en vetneskap, men det går aldrig att plocka bort fingertoppskänslan. När det gäller exempelvis fästvalla går det aldrig att mäta exakt, utan det handlar om att testa och testa tills man är nöjd.
Förhållandena i Liberec har inte precis varit vallateknikernas dröm så här långt. Spåren har inte varit optimalt preparerade mellan tävlingarna och det har snöat nästan hela tiden.
- Det har varit svårt, men det är lika för alla, säger Larry Poromaa.