Årets SM-säsong var egentligen tänkt att innehålla sju deltävlingar.
Men på grund av den rådande finanskrisen har tre arrangörsorter - Piteå, Sturup och Svedala - dragit sig ur och därför körs bara fyra deltävlingar i rallycross-SM.
- Den finansiella krisen slår mot oss också, det vore bara naivt att tro något annat, säger Annemo Friberg från Bilsportförbundet.
Krisen kan få positiv effekt
Men Fredrik Tiger, det stora norrbottniska hoppet i klassen supernationell, tycker inte att det spelar någon roll. Tvärt emot tror han att det kan vara bra för återväxten inom sporten.
- Jag tycker att sex-sju tävlingar är för mycket. Då tappar vi bredden underifrån, vi kan inte åka lika mycket ute i distrikten och sprida sporten till nya utövare, säger Tiger som under vintern kört en del isracing.
- Tanken var ju mest att testa bilen inför rallycrossen, men rätt vad det var så var man ju med och slogs uppe i toppen, säger Tiger, som bara var en finalmiss från att vinna serien.
"En stabilare bakvagn"
- Nu har vi blivit av med lite barnsjukdomar på bilen, vi hade problem med en vevaxel. Vi beställde en från England i vad vi trodde var god tid, men den kom aldrig. Standardlösningen var alldeles för vek, den strulade hela förra säsongen.
Vad har du mer fått för besked från isracingen?
- Att bakvagnen fungerar. Jag har en stabilare bakvagn än de andra, det gör att jag får bättre fäste i kurvorna, men det kändes lite osäkert. Nu har jag kunnat testa den under isracingen och var egentligen den enda som kunde hänga med de fyrhjulsdrivna bilarna i starten.
Första deltävlingen går i Tomelilla 13 juni. Redan då måste Fredrik Tiger vara med för att kunna slåss om segern.
- Man siktar ju på seger, naturligtvis, men det blir hårt.