Ett fyrtiotal folkraceentusiaster kom till start vid NMS Bodens tävlingar på motorstadion i lördags. Runt 20 heat och finaler, täta närkamper plåt mot plåt men utan rullningar och allvarligare avåkningar.

Folkrace var något av en stor folkfest för motorintresserade för dryga tiotalet år sedan. Idag är intresset inte lika stort vilket vi kan tycka är litet trist då det fortfarande är en stor show för alla motorentusiaster.

En kostsam sport
- Att köra folkrace är litet för dyrt för många idag, påpekar lördagsvinnaren Jörgen Stenberg. När det börjar kosta pengar så satsar allt flera på rallycross istället. Men vi förare försöker hitta olika vägar att hålla nere utgifterna. Enhetsdäck och annat.

Jörgen Stenberg som är från Piteå, men bor i Skellefteå och kör för Tjörns MF gick segrande fram med sin Volvo. Vann samtliga fyra heat och var tillsammans med Thomas "Rosen" Rosenberg en obesegrad fullpoängare fram till finalen.

Där gjorde "Rosen" en medveten "däckvärmare" och tjuvstart men fick trots det inte övertaget på Jörgen Stenberg från start. Fick sedan sikta in sig på att knipa andraplatsen: Via ett tufft slutvarv där det både togs och gavs måste "Rosen" ge sig som trea kort före mål mot Jokkmokks Jan Ekelund.

"Det här är en livsstil"
Men "Rosen" var inte ledsen för att segerförhoppningarna byttes till en tredjeplats.

- Inte alls. Det här var en juste och kul final. Jag har kört folkrace i drygt 30 år nu och den dag jag inte tycker att det är kul då lägger jag av.

Jörgen Stenberg instämmer:

- Det här är en livsstil och vinner jag en tävling är det en bonus.

Till folkracereglerna hör att efter en tävling är de tävlande bilarna till salu. För 6 500 kronor. Thomas Rosenberg skyndade iväg till sekretariatet för att lägga ett så kallat "stödbud" på sin Saab för att ha en möjlighet att få behålla den. Vinnande Jörgen Stenberg verkade inte ha något emot att förlora sin Volvo.

- Nej. Bilen, som jag haft sedan i höstas fick litet stryk nu så jag lägger inget bud på den nu.