Tigers jobbiga timing var egentligen bara toppen på ett isberg av problem. Första tidsträningen körde han in i curbsen och fick punktering närmast omedelbart och i andra började bilen misstända.

- Den gick på fem cylindrar i alla tre kvalen. Vi letade felet hela dagen och spårade det till slut till en tändspole - som vi inte hade i reserv, berättar Tiger som dock snabbt medger att det stora problemet var den egna formen.

"Bilen gick ju helt enkelt inte"
- Kunde bara köra vätskeersättning och avslagen cola så man mådde i-n-t-e något bra när det var race. Det funkade ju inte riktigt i skallen så jag var helt enkelt inte med, förklarar han efter en sen start i första kvalet. I andra kvalet blev det en fjärdetid och i sista inte bättre än sjunde.

- Bilen gick ju helt enkelt inte. Då blir det problem i starterna - och i tredje kvalet missade jag i en kurva. Jag var inte med och det är så små marginaler att är man inte i form räcker det inte, konstaterar Fredrik Tiger som därmed hamnade i B-final.

Avtryckt i inledningen
- Där vi hade en speciallösning med tändspolarna och också hade höjt bakfjädringen en aning. Då tog jag starten och åkte bara ifrån (till dagens snabbaste tid i klass 1, NSDs anm).

Som runner up i A-finalen ställdes Tiger bl a mot Kalixkollegan Linus Westman. Också denne med tekniska problem. En cylinder borta i Volvofyran innebar att Westman aldrig riktigt kunde konkurrera och Tiger fick aldrig fri väg från sin startposition i sista led. Efter att ha kommit ut som tredje bil blev han avtryckt i första kurvan och fick jaga genom finalen, bara för att hamna i nytt trassel när Oskarshamnföraren Ulf Erikssons bil löpte amok inför upploppet.

Tungt även för Öhmans
- Han hade kört sönder styrningen och vinglade över hela banan så varje gång jag skulle förbi var han på mig i sidan. Han vände en bil, körde på en annan och sedan på mig, säger Tiger med illa dolt missnöje.

- Har man skadat bilen sådär mycket ska man kanske inte köra - men det är domarna som bestämmer.

Resultatet blev en fjärdeplats, bara tiondels sekunder efter Eriksson.

- Men hade jag varit i form, haft skallen med och inte varit så tagen av magsjukan hade jag nog kunnat lösa det med seger ändå, slår Tiger fast.

Älvsbyföraren Thomas Öhman nådde aldrig final sedan han kört sönder bakaxeln med sin nya maskin, BMWs 4.4 liters M-V8.

- Det är väl ett bevis för att han har nog med effekt. Får han bara bitarna att hålla blir han livsfarlig, säger Fredrik Tiger.

I klass 2 körde Öhmans klubbkollega Viktor Johansson till andra plats i B-finalen. För Mats Öhman slutade tävlingen med en bruten A-final i Super Car, också där efter tekniska problem.