När vi pratar med Kristoffer Jakobsen är Bodensaren hemma i Stockholm dit han flyttade för något år sedan. Han laddar för snöläger nummer 2 inför säsongen.
Klimatändringarna och snöbristen i Europa gjorde att det första lägret inte blev som man hade tänkt.
– 50 procent av dagarna när vi var på en glaciär i Schweiz blev träningarna inställda. Det är för varmt och för lite snö. Vi får helt enkelt lov att resa till Argentina. Jag har inte gjort det på många år nu. Jag har försökt hålla mig i Europa så gott det har gått, säger Kristoffer Jakobsen.
Hur mycket skadar det dåliga lägret dit?
– Nej, det är inte någon jättefara än. Det är så pass tidigt. Men grunderna och det arbete som man kanske ville få klart innan man kom till Argentina, där har man ju tappat hälften av det man skulle ha gjort. Det är sjukt segt.
Resan till Sydamerika, han reser i början av nästa vecka, gör att det blir en annorlunda uppladdning för honom inför världscuppremiären i Sölden sista helgen i oktober.
– I fjol var jag nästan själv på glaciären från världscupen, på herrsidan i alla fall. Men nu har man fått lov att ta steget och åka över. Försäsongen har blivit lite längre och lite annorlunda. I vanliga fall kör man ett läger på sex-åtta dagar. När det är i Europa så åker man fram och tillbaka lite mer. Nu blir det ett läger på tre veckor i stället.
Glaciärerna i Europa smälter mer än tidigare år och det kommer inte tillräckligt mycket snö för att man ska kunna åka så här års. Jakobsen säger att det är svart på bergen.
– Det är en extrem skillnad från när jag kom med i landslaget bara för sex-sju år sedan. Det går inte ens att jämföra. Då kunde man åka en kilometer längre ner nästan och ta en lift längre ner.
Jakobsen kommer att ladda på hemmaplan i Boden inför säsongen, men hur länge han kommer att vara där vet han inte än.
– Vi har ett eller två läger planerade i Storklinten. Det beror lite på snöläget i Europa. Är det dåligt snöläge så är Storklinten duktiga. De kommer att kunna köra i gång tidigare i oktober. Ifall det blir bra snöläger i Europa och det är varmt hemma i Sverige då får man köra senare i Storklinten.