Under åren 2008 fram till slutet av 2015 var Thor Stöckel med om att göra Luleå Hockey till en av SHL:s ekonomiskt mest välmående klubbar.
Nu kliver han in i BC Luleå på försäljnings- och marknadsavdelningen.
– Det känns jätteroligt. För mig handlar det mycket om att hitta engagemanget. Jag är en känslomänniska och jag tror att det är hyfsat lätt att hitta det inom idrott och det är någonting unikt. Det är lite mer puls, energi, svett och tårar, säger Thor Stöckel i ett pressmeddelande.
Stöckel är starkt förknippad med hockey, men basketintresset har funnits sedan 90-talet. 2017 var han marknadsansvarig för Uppsala Basket.
– Någonstans har ishockey varit min sport redan när jag bodde i Kiruna. Det är det som kanske har varit närmast hjärtat. Däremot när Eric Elliott landade i Luleå så flyttade jag hit från Uppsala. Då hade jag kommit ifrån hockeyn och började gå på basket istället. Jag tyckte att det var fantastiskt kul, säger han och fortsätter:
– Jag fick mer än blodad tand när jag fick se Elliotts artisteri. Plannja fick en framgångsvåg, stort intresse och matcher i Coop Arena. Det var enorma idrottsupplevelser. Jag vet att jag hade med min gamle far som mest var intresserad av hockey och skidor. Även han tyckte att det var fantastiskt kul.
Han kommer tillträda sin tjänst i början av februari.
– Alla som jobbar inom en idrottsförening har ett stort ansvar att bidra till en ekonomisk stabilitet som förhoppningsvis ger förutsättningar för en bättre sportslig prestation. Mitt uppdrag är att jobba med våra sponsorer, hitta nya och förhoppningsvis göra kakan större.
– Varför BC Luleå? Den retoriken tycker jag är ganska kul. Att försöka skapa en relation, bygga ett förtroende och se till att de känner att det är värt att vara med. Jag tror mycket på den attraktiva staden Luleå som har många fördelar. Jag vet att idrotten betyder jättemycket för att skapa attraktion, ljus, trivsel, stolthet och självkänsla.