Efter en del strul i kvalkörningarna, där Bergström samtidigt tagit två förstatider med sin snabba V40, såg det i semifinalen äntligen ut som att Öhman fått ordning på sin BMW. Snabb start och säker körning till seger i halkan – samtidigt som Bergström slutade på andra plats i sin semifinal, efter Laxås Patrik Ydrefalk.

Men i finalen var det Bergström som flög ur startgroparna och tog ledningen. Öhman:

– Han må ju ha att han gör snabba starter. Han är för j-vlig när det är blött.

Artikelbild

| Urban Bergström och Thomas Öhman.

Som finalen utvecklade sig fick Öhman vänta tills Bergström valde alternativspåret och med en hårsmån pressa sig förbi. Men den ledningen räckte inte länge.

– Punktering (höger bak). Jag kände att det blev något vajsing när det var tre varv kvar. Synd, tanken var ju att dra ifrån honom, konstaterar Öhman men fortsätter med ett skratt:

– Totalt får jag ändå vara nöjd. Första- och andraplats för Tvärån, så ska vi fortsätta…

Bakgrunden kring övergången från Älvsbyns MS är Öhman desto mer fåordig runt.

Artikelbild

| Urban Bergström och Thomas Öhman.

– Sådant går jag inte in på. Jag bor ju och verkar i Tvärån, det här är kul och så här ska vi köra.

Mikael Sandberg, Kalix, körde in på andra plats efter Öhman i semifinalen men fick en mindre rolig final efter att ha blivit påkörd av Patrik Ydrefalk. Därmed var hoppet om att åter nå topp tre i SM-totalen borta.

Artikelbild

| Thomas Öhman.

– Det hade varit skönt att komma bättre än skrot, konstaterar han torrt.

De omfattande framvagnsskadorna innebär också att starterna i Norrlandsveckan ligger i riskzonen.