Dags för revansch
Ifjol ledde Thomas Fredriksson Kanonrundan efter tre sträckor. Sedan gick bilen sönder.När jubiléumsupplagan av Kanonrundan körs i veckoslutet står Thomas och kartläsaren Lasse Nilsson åter på startlinjen.- Kanonrundan är en tävling som man vill vinna, säger Thomas.
Pusselbitarna föll omgående på plats och ledning efter tre sträckor skapade stora förväntningar inför fortsättningen.
- Det blev inte roligare än så. Drivaxeln gick sönder och vi tappade ett hjul. Det var bara att bryta, säger Thomas.
Ingen revansch
Bilen var en fyrhjulsdriven Nissan Sunny och Thomas ställde undan den. Nu är bilen åter i gott skick.
- Vi har inte kört en meter med den sedan Kanonrundan ifjol. Den är konurrenskraftig, men det handlar om elva riktiga racerbilar i startfältet. Det är tufft.
Thomas vill inte prata om revansch för fjolårets snöpliga avslutning, men har ändå vissa förhoppningar.
- Gamla bockar har styva horn. Vi ska köra förutsättningslöst och kan vi hålla ett jämnt tempo finns det chans på en plats på övre halvan.
Fredriksson/Nilsson har funnits med i toppen av Kanonrundan flera gånger. 2005 kom man trea efter sju års uppehåll och året därpå blev det en andraplats - trots att en bromsslang gick av.
Thomas har också vunnit tävlingen, som kartläsare.
Satsade vidare
I år har Thomas - som gjorde sin första rallytävling 1989 och är en av NMS´mest meriterade förare - endast kört två sprinttävlingar. Båda med goda resultat.
Rallyåkandet har han inte funderat så mycket på, men valde att satsa vidare när kompisgänget pushade på.
- Jag kände mig tvungen att börja om. Jag och Lasse trivs också tillsammans. Vi gjorde första tävlingen 1991, hade ett uppehåll mellan 1998 och 2005 innan vi började om.
Så här säger Lasse om Thomas:
- Han är en bra förare. Är lyhörd och lyssnar på vad man säger.
Thomas om Lasse:
- Han är klockren. Lugn och analytisk.
Kanonrundan körs i år för 50:e gången och det uppmärksammar man bland annat genom att köra den över två dagar, start på fredagkväll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!