Norr Media del av storsatsning i fotboll

Fem av Sveriges lokalmediekoncerner skriver ett unikt avtal med Svenska Fotbollförbundet. NTM, Mittmedia, Skånska Dagbladet, Stampen och Gota Media förvärvar den exklusiva sändningsrättigheten för division 2 och 3 herr samt division 1 dam – för de tre kommande åren.

"Det här möjliggör för oss att fortsätta sända massor av lokal fotboll", säger Rickard Björling, projektledare för Norr Medias direktsända sport.

"Det här möjliggör för oss att fortsätta sända massor av lokal fotboll", säger Rickard Björling, projektledare för Norr Medias direktsända sport.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Fotboll2020-02-07 15:03

– Fotbollen engagerar på alla nivåer runt om i landet och det känns oerhört roligt att den här satsningen sker inför säsongen, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

Avtalet gäller över tre säsonger, 2020-2022, och innefattar den exklusiva liverättigheten för samtliga sex serier i division 1 dam, samtliga sex serier i division 2 herr och samtliga tolv serier i division 3 herr. Totalt innefattar rättigheten nästan 3 500 matcher per år.

– Tillsammans kommer de fem mediekoncernerna kunna erbjuda många timmar av spännande livefotboll som inte tidigare varit möjligt att konsumera i den här utsträckningen. Det känns som en bra utveckling som ligger helt rätt i tiden, säger Sjöstrand. 

Exakt hur många matcher som Norr Media kommer livesända under säsongen kommer att presenteras senare, i god tid innan säsongen startar. 

– Det här möjliggör för oss att fortsätta sända massor av lokal fotboll. Förra året sände vi nästan 100 matcher från den lokala fotbollen, och vi hoppas kunna nå något liknande i år, säger Rickard Björling, projektledare för Norr Medias direktsända sport.

Nils Olauson, redaktionell chef på NTM:

– Vi ser verkligen fram mot att tillsammans med Svenska Fotbollförbundet utveckla denna produkt och ta den till en ny nivå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!