Kiruna Downhill håller till i Luossabacken. Några gånger i veckan samlas de och åker ner tillsammans – på cykel.

– Downhill handlar om att cykla fort nedför backen. På snälla banor kanske man kommer upp i 25, 30 kilometer i timmen. På andra banor kan man nå 70, säger Magnus Markström, aktiv i föreningen.

Nathalie Hellqvist är en av få aktiva tjejer i föreningen. Hon började köra downhill i början av förra sommaren.

Artikelbild

| SKYLTAR. Under sommaren har skyltar satts upp i backen för att varna förbipasserande att det kan komma en snabb cykel.

– Jag började med att ha rejäl otur och kraschade och bröt revbenen. Jag hade för liten erfarenhet och för stor cykel. Men det hoppas vi undvika genom att kunna finnas där för nybörjare som vill prova. Men jag blev fast – det är adrenalinet, farten och att det är lite farligt.

Föreningen har i nuläget ett cirka 20 aktiva medlemmar och ett tiotal stödmedlemmar.

– Det är först nu i höst som vi kommit igång ordentligt. Vi vill ha igång en ungdomsverksamhet till nästa sommar, och regelbundna träningar ett par gånger i veckan. Vi vill också kunna ha tävlingar här, säger Nathalie Hellqvist.

I dagsläget finns en cykelbana på Luossa som RISK, Riksgränsen snowboardklubb, och Kiruna Downhill står bakom.

Artikelbild

| MEDLEMMAR. Henrik Koivisto, David Eriksson, Christer Rytting, Magnus Markström och Nathalie Hellqvist är fem av föreningens tjugotal aktiva medlemmar.

– Den är ganska snäll. Där det är ett hopp eller drop kan man köra på sidan, så alla ska kunna åka den, säger Nathalie Hellqvist.

Men man har planer på ytterligare två – en hoppbana, som börjar med ett två meter högt drop, och en svårare, svart bana.

Artikelbild

| KURVA. Henrik Koivisto tar kurvan.

– Den svarta ska vara stenig, gropig och mycket rötter. Vi ska fylla upp med jord, bygga upp kurvor – den ska vara tuff, säger Magnus Markström.

Nathalie Hellqvist:

Artikelbild

| LUOSSA. Luossabacken är både bra och dålig för downhill - jorden är lite lös och det är stenigt, men det är stora ytor.

– Vi är tillsammans med RISK i kontakt med kommunen om att bygga banorna och att få igång liftarna även på sommaren. Downhillcyklarna är för tunga för att cykla uppåt och alla kanske inte är villiga att dra cyklarna uppför backen, så liftarna är avgörande för oss.

Enligt Magnus Markström så är förutsättningarna för downhill i Luossabacken både bra och dåliga.

Artikelbild

| SKYDD. Hjälm, nackskydd, ryggskydd och speciella skor har de flesta som kör downhill.

– Det är mycket sten och jorden är lite lös på vissa ställen, men det är stora ytor att bygga på.

Sedan förra sommaren har föreningens medlemmar och andra cyklister kört regelbundet i Luossabacken.

– En del turister har sagt att vi är galna som kör här så fort, säger Nathalie Hellqvist.

– Det finns ett intresse bland ungdomar också. Det är många kids här och cyklar – det gäller bara att fånga upp dem och få dem organiserade och försäkrade, säger Magnus Markström.