Sista veckan i mars kommer Luleå och Boden att vara värdar för SM-veckan, ett arrangemang som genomförs varje år med både vinter- och inomhussporter. Riksidrottsförbundet, specialidrottsförbundet och Sveriges Television står bakom sportevenemanget.
– Det går jättebra med planeringen. På fredag släpper vi vilka idrotter som kommer vara på vilka arenor, säger Sandra Ottosson, projektledare SM-veckan.
Har det varit tuffa diskussioner om vilka sporter som ska gå vart?
– Nej, det tycker jag inte. Det är specialidrottsförbundet som bestämmer vilken arena de vill vara på, så för oss har det inte varit några svåra diskussioner om det. Arenorna som har de bästa förutsättningarna med allt ifrån spårbredd till fallhöjd har valts ut. Sedan har SVT också fått säga sitt.
Ottosson fortsätter:
– Hela konceptet med SM-veckan är att samla så många idrotter som möjligt för då får man ner produktionskostnaden. Det var så SM-veckan började. Man kan inte ha för många arenor för då faller konceptet.
Jag gissar att längdskidorna och skidskyttet är hetast.
– Ja, förmodligen, men det känns jättebra med fördelningen. Det kommer bli bra publik för båda städerna.
Blir det hälften i Boden och hälften i Luleå?
– På fredag kommer vi berätta det.
Ottosson har märkt av ett stort intresse för SM-veckan.
– Det är helt galet. Allting runt omkring växer också. Det är fantastiskt att få upp SM-veckan hit. Häromdagen träffade jag ett bageri och vi pratade om att göra en SM-bakelse. Besöksnäringen är också på och tycker det är fantastiskt. De vill flytta ut sina restaurangverksamheter. Det är lite ovanligt.
Tillbaka i tiden var Boden och Luleå stora rivaler, framför allt i ishockey och fotboll. Något Ottosson är väl medveten om.
– När de frågade mig om jag ville bli projektledare så fick jag upp en bild från när min pappa spelade hockey på 70-talet. Alla slogs på isen och läktaren när Luleå och Boden mötte varandra. Kom du med Luleå Hockey-tröja i Boden så blev du nästan nedbankad. Då tänkte jag: "Oj shit". Sedan kände jag att idrott är ett jättebra sätt att förena och engagera människor.
Hon fortsätter:
– Vi ser oss som en stad i det här fallet. Det blir dubbel exponering och sponsorer har möjlighet att synas i båda städerna.