Luleå Hockey gör sin största investering någonsin. Klubben investerar 40 miljoner kronor i ett nytt ljud- och ljussystem som Luleå hoppas ska "skapa en fantastisk inramning vid hemmamatcherna".
Den förre klubbdirektören Peter Jidström är en av huvudpersonerna bakom projektet.
– Jag och Bright (ett företag som ligger bakom tekniken som ska installeras i hallen) startade i november och december. Då pratade vi faktiskt om ett jobb, men jag kände riktigt att det inte var vad jag ville. Då presenterade jag ett projekt för dem att man kanske ska skapa en referensarena i Sverige för att bygga hajpen kring hur en arena ser ut, säger Peter Jidström.
Han fortsätter:
– Jag tog sedan kontakt med Stefan Enbom och Jacob (Porser) och frågade om det fanns ett intresse att driva det vidare. Allting landade för ungefär en vecka sedan. Det här är en stor grej, det här är riktigt häftigt. Det här blir Nordens bästa arena när det gäller arenaupplevelse. Jag ser ingen som kommer vara i närheten.
Blir det mer åt NHL-hållet?
– Ja, precis. För tio år sen gjordes det lite ice projection-försök i Sverige, men då var kamerorna så dåliga. Nu är det ultra-hd. Det blir som en tv-bild på isen.
– För gemene man ska det vara roligare att gå till arenan än att sitta i soffan.
Är du klar med det här nu? Eller vad blir din roll nu?
– Jag och Stefan har kommit överens om att jag kommer tillbaka till Luleå Hockey. Jag ska satsa på marknadssidan. Jag kommer jobba som konsult för Luleå Hockey.
I vilken utsträckning?
– Vi har inte bestämt det än. Men nånstans mellan kanske en eller två dagar i veckan. Hela veckor ibland, beroende på hur mycket det finns att göra.
Vad ska du göra?
– Det är att hjälpa till att paketera produkterna så att vi kan ta nästa steg i utvecklingen. Förhoppningsvis kan vi öka omsättningen på sikt.
Ska du jobba med hela marknadsbiten?
– Ja, jag ska jobba tätt ihop med Stefan (Enbom, Luleås vd).