Elina Ăhman, Johan Lidman och Petter NĂ„rsa kör skotercross i proffsserien Isoc.
Nu har tÀvlingarna fÄtt Ànnu en norrbottning.
Fredrik Lantto, frÄn Nickbyn utanför LuleÄ, ska under tvÄ helger köra snowbike i USA.
â Det Ă€r vĂ€ldigt snabbt pĂ„kommet, sĂ€ger Lantto.
Han skickade ivÀg hojen i mÄndags, Äker sjÀlv under torsdagen och mekar ihop den pÄ torsdag kvÀll. Sen Àr det tÀvlingar pÄ fredagen.
â Vi har fĂ„tt ta isĂ€r hojen till molekyler, sĂ„ det blir ett projekt.
Ăr den lĂ€tt att sĂ€tta ihop?
â Det Ă€r inte direkt svĂ„rt, jag har gjort det sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger. Men det blir lite tidspress. Vi kommer fram vid 21.00 och första start Ă€r kring 12 dagen efter.
Lantto har byggt maskinen sjĂ€lv ââoch tror att den kan stĂ„ sig bra i konkurrensen.
â Jag tror att den hĂ€r modellen kommer vara standard om nĂ„gra Ă„r för att den fungerar sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n de maskiner som finns idag, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Som förare Ă€r jag inte alls i nĂ€rheten av superstjĂ€rnorna dĂ€r borta som jobbar med det hĂ€r â men jag tror hojen ska göra att det kan gĂ„ hyfsat bra Ă€ndĂ„.
Vad Àr dÄ skillnaden mellan proffsförarnas snowbike och Lanttos?
VĂ€ldigt mycket.
â De som de kör med Ă€r en cross dĂ€r de tar bort bakhjulet och bultar dit en matta. Den fĂ„r som ett konstigt beteende och man mĂ„ste vara jĂ€kligt duktig för att kunna köra med en sĂ„n. Med min har jag byggt alltihop sjĂ€lv och man stĂ„r mer pĂ„ mattan och den Ă€r mer kompakt. Det Ă€r en massa grejer som spelar in.
Lantto har byggt maskiner sedan 2007 och har sÄledes hunnit lÀra sig en hel del pÄ resans gÄng.
Hur kommer det sig att du började med det hÀr? Det kÀnns inte som en speciellt stor sport.
â Den Ă€r i princip obefintlig. De fungerar otroligt bra i lössnö. En modell jag har kör faktiskt ifrĂ„n de senaste skotrarna och den har bara 50 hĂ€stkrafter. Den Ă€r effektiv och det gĂ„r att köra otroligt snabbt i lössnö, det Ă€r helt stört.
Han ville testa kapaciteten mot vanliga skotrar pĂ„ bana â och sedan har det bara rullat pĂ„.
â Det började med det â att kunna tvĂ„la dit skoterförarna med en crosshoj.
USA-resan pĂ„gĂ„r i elva dagar â sedan Ă€r det hem till familjen och jobbet igen.
â Kör man ifrĂ„n de som kör Isoc Ă€r man bĂ€st i vĂ€rlden, sĂ„ det ska bli intressant.
Vad hoppas du pÄ?
â De har en helt annan snö och upplĂ€gg pĂ„ banorna. SĂ„ första tĂ€vlingen i Iowa blir mer att kĂ€nna pĂ„ hetluften och banan.
Andra tÀvlingen gÄr i Lake Geneva, Wisconsin, under tre dagar. DÀr vÀntar ocksÄ en final.
â De har mer konstgjord snö som blir mer grovkornig. I Lake Geneva har de haft 25 grader varmt ibland och har haft problem med att hĂ„lla snön i snöform, sĂ„ det blir en utmaning. Det kĂ€nns kul, det gör det.
Ăr snowbike som att köra cross?
â Den Ă€r störst nĂ€r det gĂ€ller friĂ„kning i lössnö. DĂ€r Ă€r det jĂ€ttemĂ„nga som hĂ„ller pĂ„ eftersom de Ă€r sĂ„ smidiga. En skoter för lössnö bygger pĂ„ att de har sĂ„ otroligt mycket effekt och spinner ned i stubbar och sten, men hojarna Ă€r lĂ€tta och gĂ„r ovanpĂ„ snön. Det blir knappt nĂ„gra avtryck nĂ€r man har varit och kört. Det Ă€r skitkul och betydligt lĂ€ttare Ă€n vad man kan tro.