De traditionella delarna, som att prata om hur det känns inför säsongen och vilket lag som vinner SM-guld, finns med i avsnitten.
Men det som sticker ut är frågesporterna och de smågalna utmaningarna i samma stil som populära ”Bäst i test”.
Angelica Lindeberg, kommersiell chef och verksamhetschef på SDHL, förklarar varför ligan gjorde om konceptet.
– De senaste åren känner vi att vi kanske inte riktigt når fram med det vi önskar i ett sådant format. Efter förra säsongen kände vi att låt oss testa och se om vi kan göra något nytt. Man vet aldrig när man gör någonting om det blir bra. Men vi trodde ändå det här kan vara en kontext där tjejerna blir mer bekväma än de mer klassiska upptaktsträffarna som vi haft tidigare, säger Angelica Lindeberg.
Det var uttalat att ni skulle göra några inslag som påminner om ”Bäst i test”?
– Precis och just det här att vissa saker är väldigt roliga och härliga. Då tänkte vi att det finns någonting i det. Fast då hockeyfierar vi det.
Kan vi få se ännu mer avancerade grejer nästa år?
– Ja, vi har redan börjat planera för nästa år och det kom mycket positiv respons från tjejerna. Vi har nått ut mer och fått uppmärksamhet för det både internationellt och även nationellt så vi tycker att vi är nåt på spåret. Sen kan det ju alltid utvecklas.
Lindeberg säger att responsen har varit bra, men SDHL vill nå ut ännu till ännu fler.
– Vi kommer från en historia att vi inte har haft jättemycket publik. Det är en annan fråga som ofta kommer upp. Vi når inte riktigt igenom bruset. Vi behöver få fler att skriva och medvetengöra om att SDHL finns. Jag tror att givet det är vi nöjda med att vi fick ut det och att det är fler som har sett det än hur det har varit tidigare. Sett till den jämförelsen så är vi nöjda, men sen vill vi såklart ha ännu större räckvidd.
Emma Nordin var Luleå Hockey/MSSK:s representant i de två avsnitten. Hon var med och snackade i studion, men tävlade också i en ”Bäst i test”-inspirerad utmaning.
Där fick hon, Jenni Hiirikoski och Wilma Sjölund ett antal saker på ett bord. Utmaningen var att de skulle äta något, ha på sig något, få något genom en ring och blåsa något av bordet.
– Det var superkul och jag tror framför allt att många tyckte det var ganska kul med de utmaningar som var. Jag tyckte personligen att det vi fick göra var kul för det var lite annorlunda mot idrottsprestationer, säger Emma Nordin.
33-åriga Nordin har varit med på tiden när damhockeyn knappt fick någon uppmärksamhet. Under karriären har det hänt mycket på den fronten.
– Det känns som att uppmärksamheten kring ligan växer. I första hand har klubbarna ett ansvar. Och nu är jag väl lite partisk, men såklart ser jag på min förening och vilket arbete man har gjort. Hur man jobbar mot en mer jämställd förening hela tiden vad gäller hur man pratar om hur man behandlar sin damverksamhet både internt, men även externt.
En del av Luleås sportsliga framgångar handlar om att man tog satsningen på största allvar när laget flyttade från Munksund/Skuthamn sommaren 2015.
– Och att man när man pratar om sin förening, att man pratar i termer som också gör att det låter professionellt, respektfullt och samtidigt ödmjukt. Att man pratar om det som en viktig produkt, en stor produkt och en sevärd produkt, säger Nordin och fortsätter:
– Sen tror jag också att såklart media har en jättestor inverkan. Och det har vi också sett lokalt att det görs ett strålande jobb. Att man är med och matchbevakar. Man bevakar träningar och gör lite vid sidan av-artiklar som är roliga och läsvärda.
Att kämpa för mer uppmärksamhet tror Nordin är en generationsfråga.
– Vi som har varit med länge har också har varit med om nästan två eror i vår idrott. Vi kommer litegrann från det gamla att vi har ofta fått jobba ganska hårt för att få ganska lite tillbaka vad gäller uppmärksamhet eller respekt för det vi gör. Jag tror att vi har en annan syn på det och känner oss väldigt ansvariga över att hela tiden fortsätta utveckla den sidan. Den yngre generationen tror jag inte känner det ansvaret.
Nordin fortsätter:
– Det fina i det är att så ska det kunna vara långsiktigt. Att man ska kunna få göra det man älskar på högsta nivå på precis samma sätt som på herrsidan. Det är dit vi vill komma.