Under onsdagen presenterade Väsby IK stora förändringar. Hamburgerkedjan Brödernas kliver in i ishockeyklubben vilket innebär att namnet, loggan och målsättningen byts ut.
Från och med säsongen 2023/24 kommer föreningens representationslag i ettan gå under namnet ”Brödernas Väsby HK”.
Avtalet är skrivet över tio säsonger och målet är att gå upp i SHL.
Reaktionerna har minst sagt varit starka sedan nyheten kom ut och många är kritiska till det nya samarbetet.
Bastard Burgers har tagit ställning i frågan genom att posta ett inlägg på sitt instagramkonto. Där syns en svart bild med texten: "Note to self: Försök aldrig köpa Luleå Hockey".
Simon Wanler, grundare och vd på Bastard Burgers, berättar för Sporten om initiativet.
– Det har blivit ganska livat kring våra kollegor i branschen och det verkar inte alls som att det tagits väl emot av allmänheten och skribenter. Vår marknadsavdelning tyckte det var lite roligt så vi gjorde ett inlägg om att vi ska tänka på att vi inte ska ge oss på några föreningar, säger Wanler och fortätter:
– Det hör till att hamburgerkedjornas marknadsavdelningar flörtar med varandra. Jag tycker det bara är roligt.
Efter Brödernas affär fylldes Bastard Burgers inkorg med förslag, berättar Simon Wanler.
– Vi har fått över 100 meddelanden skickade till oss. "Ska ni inte ta över Boden Hockey eller Luleå Hockey?".
Men det är ni alltså inte intresserade av?
– Nej, vi har inga liknande planer. Vi håller oss till cheeseburgare.
Bastard Burgers sponsrar inte Luleå Hockey i dag, berättar han.
– Vi gjorde det rätt stort i början, men inte längre. Vi brinner för Luleå Hockey väldigt mycket och för diskussioner för att sponsra dam- och ungdomssidan. Där hoppas jag vi hittar en bra lösning.
Att sponsra SHL-laget är inte aktuellt.
– Hela vår sponsring är numera riktad mot ungdomsidrott och damidrott. Vi tycker att herridrotten får så mycket pengar ändå så vi känner att vi vill lägga pengarna där de gör ännu mer nytta, säger Simon Wanler.
Under torsdagen gjorde Brödernas vd Joakim Wiklander ett förtydligande gällande samarbetet.
– Vi var beredda på att det skulle väcka reaktioner och vi tyckte att vi var tydliga, men vi verkar ha behövt vara ännu tydligare. Vi har inte köpt någon klubb eller något klubbmärke. Vi följer 51-procentsregeln, Väsby har 51 procent. Det är två ideella föreningar som gör ett samarbete och en sammanslagning, säger Wiklander till Sportbladet.
51-procentregeln är en regel som är inskriven i Riksidrottsförbundets stadgar vilket innebär att en förenings medlemmar måste inneha 51 procent av rösterna i ett idrottsaktiebolag och därmed ha rösträttsmajoritet.