Finalen i det svenska mästerskapet i isracing avgjordes under lördagen ute på Kalixälvens is. Redan förra helgen kopplade Niklas Sandström, Kalix MS, ett grepp om totalsegern i långnabb när han svarade för tre förstaplatser och en andraplats när tävlingarna hölls i Morjärv högre upp efter vår vackra outbyggda älv.

Under lördagen kördes de två sista deltävlingar och när han åkte in på en andraplats efter finske Jari Pääkkölä i den näst sista tävlingen var totalsegern säkrad.

­– Det gick lite sämre i dag jämfört med förra helgen så det var skönt att allt var klart efter första loppet, säger Sandström.

Artikelbild

Nöjd. Niklas Sandström blev svensk mästare.

Det andra loppet saknade därmed spänning och hemmaföraren kunde åka runt på säkerhet. I målfållan var det en återhållsam glädje som segraren visade.

– Jag är fortfarande så pass förvånad över att det gått så bra så just nu känns det inte så märkvärdigt, säger han.

Sedan tillägger han:

– Men nog är jag nöjd.

Artikelbild

| Bäst i Sverige. Niklas Sandström, Kalix MS, kunde köra avslappnat eftersom SM-bucklan säkrades redan i det näst sista loppet.

Han får sedan frågan vad som är nästa mål i racingkarriären.

– Det är att göra klar Fredriks (Tigers) Ford Focus Supercar till SM i rallycross. Sedan blir det nog start för mig i Norrlandsveckan i rallycross, säger han.

Artikelbild

Jonas Öqvist, Piteå MS, jublade och gjorde tummen upp efter målgång.

Det blev ännu ett guld till Norrbotten eftersom Jonas Öqvist, Piteå MS, körde hem titeln i kortnabb.

Och han var jätteglad över den framgången och han smakade verkligen på orden när efter målgång fick frågan hur det kändes.

– Svensk mästare. Ja. Det känns ganska bra måste jag säga. Det kan man leva med ett tag, säger han och ler med hela ansiktet.

Han har kört isracing sedan 1999 och det här var karriärens första guld.

– Jag har kämpat länge så det här är väl lön för mödan för allt arbete som jag och de som hjälper mig har lagt ned i garaget genom åren, säger Öqvist.

Han kör en framhjulsdriven tvåliters Opel Corsa på 270 hästkrafter och i varje heat tappade han mark från början. Sedan arbetade han sig sakta upp genom fältet.

– I starten tappar man när man kör framhjulsdrivet men sedan är det bara att en jävla sats och ta dom på fotarbetet, säger han.

Och glädjen gick som sagt inte att ta miste på.

Blir det party ikväll?

- Finns en viss risk för det ja (skratt).