Reglementet ändrades för drygt en månad sedan och då blev alla bilar från och med årsmodell 1990 tillåtna igen. Det gjorde att Fredrik Tiger utannonserade återkomsten i supernationell och ett försökt mot SM. Då hade Linus Westman sedan länge haft klart med sin nya bil och sitt nya koncept.

– Bilen är riktigt potent och i år ska vi satsa fullt ut, säger rånekillen Westman.

Reglementesändringarna har inte varit så varmt mottagna av förarna. Men de flesta vill ju köra.

Artikelbild

| 2014. Linus Westman satsade på en säsong med supercar och drömmer än idag om att köra den klassen igen. "Går det bra i SM i supernationell är det inte alls omöjligt att chansen dyker upp igen."

– Jag har inte bråkat så mycket, jag tycker någonstans att det blir kul med fler utövare. Även om jag kan tycka att straffvikten på 100 kilo på de äldre bilarna är i underkant. Det blir inte så stor viktskillnad mellan min bil och de äldre modellerna i slutändan ändå.

Hans bil? En Toyota Corolla kaross utformad av Team Ydrefalk, med en Volvomotor från Motordesign.

– Hade jag vetat att de skulle ändrat reglementet så hade jag satsat på en likadan BMW som jag hade 2013, en M3:a. Världens fränaste bil att kolla på tycker jag.

– Men den bil jag har nu är förmodligen bättre, det är bara det att de äldre modellerna går att göra nästan lika bra till mycket mindre pengar.

Artikelbild

Nåväl, bilen är i princip klar och den nyinköpta bussen ska färdigställas i tid till första SM tävlingen i Strängnäs om två helger. I fjol blev satsningen aningen halvhjärtad även om det blev en tredjeplats på Norrlandsveckan och tre SM-tävlingar så vill Linus Westman ändå plocka hem ett SM-guld.

– Jag brukar kolla på prisväggen i garaget och senaste kransen är från 2013. Lite börjar man känna sig som en avdankad stjärna.

Artikelbild

Därför har han inför i år gjort en helhjärtad satsning med ny huvudsponsor, utökad team och ny bil. Just Toyota-modellen är den som skördat flest framgångar av de moderna bilarna som körs i SM.

Innan Linus Westman drabbade av hjärtproblem hade han en sejour i värstingklassen Supercar och han både längtar tillbaka dit lite grand och trivs med att vara tillbaka i supernationell.

– Efter utsvävningarna med supercar, hjärtproblemen och allt som varit så känns det bra att vara tillbaka i klassen man egentligen kanske till hör, säger Linus Westman och fortsätter:

– Samtidigt så finns det väl en dröm om att köra supercar i framtiden, men först och främst blir det SM i år.

Men han ser sig absolut inte som någon självklar segrare.

– Nej, Fredrik Avelin har ett riktigt spännande bygge med sin nya Lexus. Om han får ihop det kommer han bli livsfarlig. Joakim Evertsson kommer med ett beprövat koncept (en Volvo S40). Även Fredrik Larsson, som kör samma bil som mig en Toyota Corolla kommer att vara et hot.

– Men man kan givetvis aldrig räkna bort Tiger, han är en otroligt duktig chaufför.

Fjolårets silvermedaljör Thomas Öhman, Tväråns IF, och bronsmedaljören Mikael Sandberg, Kalix MK, står över SM i år. Mikael Sandberg har skrivit på Facebook att han behöver ett break från sporten och Thomas Öhman kommer att enbart köra Norrlandsveckan. Dessutom kör inte guldvinnaren Patrik Ydrefalk, men hans koncept lever vidare, det är nämligen från hans team som byggt karossen som Linus Westman köpt.

Och apropå att köpa saker – rallycross är inte gratis – en vettig bil landar på dryga miljonen i nota.

– Det är lika för alla, jakten på sponsorer och att vända varenda krona. Jag kan själv tycka att vi måste få ner kostnaderna i sporten lite så att vi kan få fler utövare igen.

För egen del kommer han att fortsätta så länge teamet och familjen orkar.

– Så är det, jag har alltid haft den fördelen att jag haft grym hjälp från mitt team och stort stöd från familjen. Så länge de ids så kommer vi att hålla på – på hög nivå, säger Linus Westman.