Inför den här säsongen delade Luleå Hockey ut två matchbiljetter till alla som köpte årskort på ståplats. Tanken var att fansen skulle dela med sig och locka fler röster till läktaren – men verkligheten blev en annan.
– Många av de där biljetterna har blivit liggandes i en byrålåda, många har ju årskort och de flesta andra har råd att betala in sig, säger supporterföreningen Luleåfans ordförande Stefan Baudin.
Nu har Luleåfans fått en idé: Under lördagens match mot Växjö har man bett alla ta med sina biljetter som ligger och skräpar på hemmaplan och lämna in dem i föreningens kiosk på arenan. Under nästa vecka ska sedan klackmedlemmar åka ut på fritidsgårdar i kommunen för att dela ut biljetterna till barn som kanske annars inte hade haft råd eller fått för sig att gå på en hockeymatch.
– Jag hoppas att många ska lämna in dem, tanken är ju att det ska gå till de som inte har råd att gå annars. Jag hoppas att de ska känna sig lite utvalda om vi kommer dit och ger dem en biljett – och sedan går på matchen, säger Baudin.
Supporterföreningen har också inlett ett samarbete med ett spelföretag, där man får en bonus på allt som medlemmarna spelar för. Det ska förhoppningsvis kunna generera en slant som sedan ska användas för att sjösätta ett stort ungdomsprojekt för att trygga återväxten på ståplats.
– Vi vet inte vad vi ska kalla det, "Generation H" eller "Unga H", ambitionen är i alla fall att locka fler barn på hockey, säger Baudin.
Varför gör ni det här?
– Dels handlar det ju om att stärka återväxten, att klacken ska vara bra och Luleå Hockey ska få bra stöd även i fortsättningen. Men det handlar ju också om att göra en insats för samhället.
Hur menar du då?
– Det är ett mänskligt behov att känna tillhörighet och gemenskap. Vi tycker det är bättre att barn och ungdomar väljer att vara del av något positivt än en kriminell sammanslutning.
Vad har ni fått för reaktioner från klubben?
– De tyckte bara att det var bra, precis som alla andra. Vi känner oss taggade att få dra igång det här.