Förra säsongen blev en stor succé för 20-årige Philip Morin, från Luleå. Han slutade tvåa i Carrera Cup och fick också göra två inhopp i STCC.

Efter det började team i flera olika klasser jaga Morins namnteckning.

Nu är det dock klart att han ska köra internationella Porsce Mobil1 Supercup. Han kommer köra för det franska toppteamet Martinet By Alméras.

Artikelbild

– Det ska bli riktigt kul. Det har varit en lång process under hela hösten, sen vi avslutade säsongen. Jag har varit ett intressant namn, eller en het kandidat, på marknaden inom en rad olika kategorier. Bland annat från STCC, men även i den klassen jag tävlade i tidigare, säger Morin.

Han säger också att samtliga team som slutade topp tre i Mobil1 Supercup förra året visade intresse.

– Vi har haft ganska långt gångna diskussioner. Det är därför det har dragit ut på tiden. Det har varit en rad väldigt seriösa erbjudanden. Det krävs att man går igenom allt till punkt och pricka och undersöker vad som blir bäst.

Enligt Philip Morin är det vanligt att toppförare i Mobil1 Supercup senare blir fabriksförare för Porsche, Ferrari och andra.

Artikelbild

Att kunna bli just fabriksförare lockar, så klart.

– Om man ser det historiskt sett har alla namn som varit topp fem i supercupen haft en professionell karriär framför sig senare.

Det är inte vanligt att svenskar får såna fabrikskontrakt...?

– I dagsläget kan man räkna dem på en hand i stort sett. Det är väldigt unikt. Det är bara den absoluta toppen som blir erbjudna det. Sverige är ett så litet land och det gör det ännu svårare.

Men det finns en annan tjusning med att köra den internationella serie han valt. De tio deltävlingarna avgörs samtidigt som Formel 1-tävlingarna.

– Det är väldigt stort såklart, det är ett stort pådrag runt omkring. Där i Mexiko tror jag att det var 360 000 på tävlingen 2016. Det är en jäkla atmosfär. Hela motorsportens världselit är på plats på tävlingarna. Det är en speciell miljö. Det kommer vara nytt för mig, det är på en helt annan nivå än vad jag kört tidigare.

Och så får du köra i Monaco...

– Ja, det är lite av en världshändelse. Inte bara motorsporten, utan ser man till nöjes- och kändislivet så brukar de allra flesta vara på plats. Det är en speciell atmosfär.

Du blir första svensken som kör Mobil1 supercupen.

– Precis. Jag kände inte till det, men fick reda på det. Det är speciellt så klart. Det har varit några svenskar som gjort inhopp och kört deltävlingar, men inte fulla säsonger.

Philip Morin har förhoppningar om att kunna ligga bland "de fem-sex bästa förarna fartmässigt".