Bara sex förare tävlar i den supernationella klassen. Emil Öhman tycker att det är synd, men låter det inte påverka hans körning.
– När man väl står på startlinjen är det inget man tänker på, säger han och fortsätter:
– Även om alla går till final gör man sitt bästa i kvalen också. Vi tävlar ändå om startspår i finalen och om man tar pole position har man en del vunnet.
Det var Emil Öhman själv ett bevis på onsdag kväll. Han startade på innerspåret i finalen, fick snabbt en lucka bakåt och vann till slut ganska komfortabelt.
Men startposition är såklart inte allt. Längst ut startade pappa Thomas – som redan efter första kurvan var uppe på andra plats.
– Han gjorde en jävligt bra sväng. Han vet hur man hittar luckorna, konstaterar Emil.
Jens Lundkvist, Älvsbyns MS, knep tredjeplatsen medan Emil Öhmans lillebror Adam blev fyra.
Trots att Emil vann ganska klart finns en del att slipa på.
– Ända sedan andra kvalomgången i Skellefteå har bilen inte gått rent och vi har ännu inte lyckats hitta felet. Vi har i princip bytt allt i bränsleväg. Pumpar, filter, elstyrning. Rubbet. Men den går fortfarande inte som den ska, säger han fortsätter:
– Bilen går bra på startrakan men tappar i kurvorna när det går tungt och den behöver mycket bränsle. Sista varvet i finalen kändes det också som att den gick ner lite på ena cylindern. Vi har några problem att lösa än.
Alltjämt var det ett steg framåt från helgen i Skellefteå.
– Då gick bilen sönder första svängen i finalen. Skönt att den höll in i mål den här gången.
Topp 3
2150
1. Filip Martinsson, Orust.
2. David Hjertberg, Tväråns IF.
3. Robert Nyström, Luleå MS.
2400
1. Viktor Fahlgren, Lycksele MK.
2. Robin Starö, Västerås MS.
3. Rasmus Olsson, Karlskrona AK.
Supernationell
1. Emil Öhman, Tväråns IF.
2. Thomas Öhman, Tväråns IF.
3. Jens Lundkvist, Älvsbyns MS.