Eldsjälen om läget inför SM-finalen: "Snön är inte ett problem"

Vi har hunnit en bit in i maj och folk har plockat fram sina trädgårdsmöbler.
Då ska Norra Bredåkers Motorklubb köra SM-final i skotercross.
– Det är nästan för mycket snö, skrattar Jörgen Waldemarsson.

SM-finalen i skotercross körs i Storklinten med start fredag. Just nu bygger förre Bodenföraren Emil Hansson det som ska bli en spektakulär bana.

SM-finalen i skotercross körs i Storklinten med start fredag. Just nu bygger förre Bodenföraren Emil Hansson det som ska bli en spektakulär bana.

Foto: Jörgen Walfridsson

Motorsport2025-05-08 14:30

Nyheten i korthet

  • SM-finalen i skotercross kommer att hållas i Storklinten, Boden, efter att snöbrist stoppade tävlingarna i Östersund i april.
  • Norra Bredåkers Motorklubb, ledd av Jörgen Waldemarsson, har tagit över arrangemanget trots kort varsel och utmaningar med logistik och kringarrangemang.
  • Trots barmark i området, finns det tillräckligt med snö för tävlingen tack vare konstsnöproduktion under vintern. Tävlingarna startar på fredag med både kval och finaler för PRO-klasserna.

I början av april skulle Östersund arrangera SM-finalerna i skotercross, men snöbristen i Jämtland satte stopp för tävlingarna. Nu en dryg månad senare så ska finalerna avgöras i Storklinten, Boden.

Trots att det sedan ett par veckor är barmark i området.

– Det har varit lite nervöst. Vi fick frågan ganska sent då Östersund sköt ut sig. Vi anmälde intresset, men svaret dröjde. När vi fick veta att vi fick arrangera så blev det bråttom, Jörgen Waldemarsson, eldsjäl i Norra Bredåkers Motorklubb.

Hur har ni löst snöproblematiken?

– Vi hörde av oss till backchefen här och då fick vi veta att det låg i snitt 250 centimeter snö i backarna på grund av deras arbete med konstsnö under vintern. De har varit väldigt flitiga med konstsnön i vinter så den delen var inget problem.

Bankroppen är på plats och under fredagen formades själva banan av Emil Hansson som la skoterhjälmen på hyllan efter förra säsongen. Hansson ser ett omvänt problem med snötillgången.

– Han säger att det nästa är för mycket snö i själva bankroppen. Så snön är inte ett problem eller i alla fall inte en bristvara, säger Waldemarsson och fortsätter:

– Just nu håller dom på att forma hoppen på banan.

Fast att arrangera en SM-final innebär inte bara att bygga en bana. Det handlar mycket om logistik och kringarrangemang.

– Det är mycket roligt som händer just nu – men det är också mycket som ska klaffa.

Vad är i övrigt att göra innan allt är på plats?

– Det är lite av varje, men att märka upp platserna i depån är en sådan sak. Redan i dag börjar folk att rulla in här för det blir full rulle.

Tävlingarna startar på fredag med att PRO-klasserna på såväl dam- som herrsidan kör både kval och finaler.

På lördag är det dags för alla ungdoms- och sportklasser samt Dominator (utslagsracing) med prispengar i potten.

– Om vi tittar på anmälningarna i tidigare deltävlingar så har vi jämförelse flest anmälda förare i damklassen. Vi har också fått några förare från Nordamerika i övrigt är det förare från Sverige, Norge, Finland och Island.

SM-finalen blir den första skotercrosstävlingen för vintern i Norrbotten. Det enda som arrangerats i vinter är veterantävlingen, Lakkaloppet.

– Vi utgår från att det ska bli bra, men vi har inte fått samma tid som andra på att arbeta upp arrangemanget utåt sett. Jag utgår ändå att vi har fulla arenor här under fredag och lördag, säger Waldemarsson slutligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!