Förra sÀsongen körde han i stort sett ingen rallycross alls. NÀr pandemin kom fattade han beslutet att bygga om bilen istÀllet för att tÀvla. Jo, en tÀvling körde han till slut. SM-finalen i Arvika.
â Och dĂ€r fick jag vĂ€xellĂ„dsras i semifinalen. Jag hade vunnit hela dagen och hade vinsten i semin sĂ€krad nĂ€r den gick sönder, sĂ€ger 23-Ă„ringen.
Trots att Simon Tiger inte tÀvlade mer Àn sÄ var det ett hektiskt Är.
â NĂ€r coronan kom bestĂ€mde vi oss för att bygga om motorn istĂ€llet och skippade sĂ€songen, förutom sista tĂ€vlingen. Men nĂ€r jag skulle köra sista tĂ€vlingen var vi ju tvungna att fĂ„ bilen fĂ€rdig och det var precis att den blev klar samma vecka som tĂ€vlingen var. Dagen innan vi skulle Ă„ka var det fel pĂ„ bilen nĂ€r vi testade den, sĂ„ vi fick skruva pĂ„ den in i det sista.
Det gick bra och, förutom att vÀxellÄdan gick sönder, Àr han helt nöjd med sin BMW M3 E30 som den Àr nu.
â Jag kommer köra den precis som den Ă€r nu. Bilen vi har nu... jag tycker att det Ă€r den bĂ€sta bilen i Sverige i den hĂ€r klassen.
Simon Tiger bytte sin Volvomotor till en Wankel med turbo.
â Den ger mycket mer effekt, ungefĂ€r 100 hĂ€star fler Ă€n den gamla. Nu Ă€r det 500. Och sĂ„ fĂ„r den ett frĂ€nare ljud â jag gillar ju att lĂ„ta lite illa nĂ€r jag kör ocksĂ„, sĂ€ger Kalixföraren som numera bor i LuleĂ„.
I Är ska Tiger köra i Rally X Nordic. Den nordiska serien har en ny öppen klass för tvÄhjulsdrivna bilar som gÄr att likstÀlla med SM-seriens supernationella klass. Det hÀr nappade Tiger pÄ direkt.
â Det Ă€r fritt fram att vĂ€lja motor och vikter. Du fĂ„r köra nĂ€stan med vad du vill och trimma bilen hur du vill. Det kommer bli sĂ„ frĂ€na bilar.
Nordiska serien avgörs över sju deltÀvlingar i fyra olika orter. Första tÀvlingen gÄr i danska Nysum 1 maj.
â Jag tror att det blir en hĂ€ftig serie att köra. Förhoppningsvis kommer det finnar, norrmĂ€n och danskar ocksĂ„. Jag hörde att det Ă€r mĂ„nga förfrĂ„gningar frĂ„n förare frĂ„n Belgien och andra lĂ€nder ocksĂ„, för det Ă€r en av vĂ€rldens bĂ€sta serier.
Hur trygg Àr du med att sÀsongen gÄr att genomföra?
â De körde pĂ„ under hela förra sĂ€songen nĂ€r pandemin var som vĂ€rst i början. Jag trodde inte att det skulle gĂ„, men de löste det vĂ€ldigt snyggt och det Ă€r sagt att det ska köras, Ă€ven utan publik, i Ă„r ocksĂ„.
NĂ€r ska du testa bilen igen?
â SĂ„ fort vi fĂ„r möjligheten. NĂ€r det börjar tina i södra Sverige med bar asfalt och nĂ€r nĂ„gon bana har öppnat igen sĂ„ brukar vi Ă„ka ner till StrĂ€ngnĂ€s ett gĂ€ng och testa bilen.
Hur sugen Àr du nu, efter att du stÀllde in förra sÀsongen?
â Jag Ă€r sĂ„ sugen att bara fĂ„ köra bilen igen. Nu nĂ€r det blir den hĂ€r nordiska tĂ€vlingen ocksĂ„ Ă€r jag extra sugen att köra. Det Ă€r frĂ€nare bilar och jag Ă€r jĂ€vligt sugen pĂ„ att tĂ€vla mot dem. Men jag Ă€r sugen bara pĂ„ att fĂ„ starta bilen och brĂ€nna nĂ„gra varv, för jag fick ju inte köra sĂ„ mycket i fjol. SĂ„ nog kliar det i fingrarna.
Kan du ha tappat nÄgot nÀr du inte kört pÄ lÀnge?
â Jag kan ju inte sĂ€ga att jag har trĂ€nat sĂ„ mycket. Men det dĂ€r sitter i ryggmĂ€rgen. Jag fĂ„r trĂ€na mycket i början av sĂ€songen och se till att bli av med rattrosten och dĂ„ brukar jag komma tillbaka vĂ€ldigt fort.
Du har inte riggat upp virtuell station hemma?
â Jag har ett tv-spel som jag kan spela pĂ„ ibland, men det Ă€r mest mot polare för skoj skull.
Kan de slÄ dig?
â Nej, nog har de svĂ„rt. Ăr det bilspel sĂ„ Ă€r jag alltid lite före.