à rets US Open-mÀstare fick inte bara 2,6 miljoner dollar i prispengar efter finalen mot norske Casper Ruud. NÀr Carlos Alcaraz lÀttad föll ned pÄ marken pÄ Arthur Ashe Stadium i New York kunde han ocksÄ glÀdjas Ät mer Àn en kvarts miljon nya följare pÄ Instagram, enligt US Bets. Sedan dess har ytterligare 100 000 följare anslutit.
Och mÀngden har betydelse, berÀttar Karen Sutherland, författare och doktor som undervisar i sociala medier och marknadsföring vid University of the Sunshine Coast i Australien.
ââDet kommer att vara bra för honom, han kommer definitivt att fĂ„ fler sponsormöjligheter, eftersom det Ă€r sĂ„ pass mĂ„nga fler som tittar pĂ„ hans konto, sĂ€ger hon till TT.
Hur mycket pengar det handlar om Ă€r sĂ„ klart svĂ„rt att sĂ€ga exakt. Sutherland betonar att följarantalet Ă€r viktigt, men ocksĂ„ den djupare analysen av vilka de Ă€r, var de befinner sig â och att det döljer sig riktiga mĂ€nniskor bakom dem. Det finns ett problem i influerarvĂ€rlden med uppblĂ„sta följarsiffror och fejkkonton.
Ett slags godkÀnnande
Det gör ocksÄ att det sÄ kallade engagemanget kring inlÀgg och konton, exempelvis likes och kommentarer, Àr minst lika viktigt som antalet följare.
ââOm följarna inte Ă€r sĂ„ engagerade i innehĂ„llet kanske de inte ens ser det, sĂ€ger hon.
För varumÀrken har sociala medier blivit en grundlÀggande del i marknadsföringen, enligt Sutherland.
ââDet Ă€r inte allt, men det Ă€r definitivt viktigt och det finns mĂ„nga aspekter av det.
Samarbete med en idrottspersonlighet handlar dels om att fÄ upp försÀljningen.
ââMen det handlar dels ocksĂ„ om ett godkĂ€nnande, att idrottspersonen drar nytta av sitt rykte och det förtroende den byggt med sin publik för att sĂ€ga att "det hĂ€r Ă€r en jĂ€ttebra produkt". VarumĂ€rket betalar för fĂ„ en stund i rampljuset med den personen, sĂ€ger Sutherland.
Kan ta miljoner
Enligt berĂ€kningssajten inzpire.me kan Alcaraz numera ta 15 000â18 000 kronor för ett sponsrat inlĂ€gg och en story pĂ„ Instagram. Hisnande siffror, men lĂ„ngt i frĂ„n vad det kostar att samarbeta med idrottsvĂ€rldens giganter.
ââNĂ„gra av vĂ€rldens största sportstjĂ€rnor kan ta miljoner dollar för ett inlĂ€gg, det Ă€r astronomiska summor det handlar om, sĂ€ger Sutherland.
Men det finns fallgropar. För varumÀrken handlar det om idrottspersonens upptrÀdande. Missköter personen sig svÀrtar det Àven varumÀrkets anseende.
ââDet Ă€r som med all pr dĂ€r en kĂ€ndis knyts till ett varumĂ€rke. Skillnaden Ă€r att det pĂ„ sociala medier kan förstĂ€rkas och nĂ„ sĂ„ mĂ„nga fler sĂ„ mycket snabbare, sĂ„ nĂ€r nĂ„gon gör nĂ„got som inte Ă€r sĂ„ bra sĂ„ kommer fler att se det, sĂ€ger Karen Sutherland.
ââMen det kan ibland handla om att varumĂ€rket gör dumheter, sĂ„ att influeraren mĂ„ste distansera sig ocksĂ„. SĂ„ det kan gĂ„ Ă„t bĂ„da hĂ„llen.
I Alcaraz fall kan man tÀnka sig att det Àr framgÄngarna pÄ planen som leder till ett ökat följarantal. FortsÀtter de idrottsliga framgÄngarna lÀr följarskaran fortsÀtta att vÀxa, och dÀrmed de ekonomiska möjligheterna.
Men det Àr ocksÄ möjligt för en mindre framgÄngsrik idrottsperson att bygga och vÄrda en publik, och dÀrigenom bli attraktiv för samarbeten.
ââDet beror pĂ„ vem varumĂ€rket vill nĂ„. Om nĂ„gon har en publik som Ă€r engagerad sĂ„ kan man vara vĂ€ldigt attraktiv för varumĂ€rken, men antagligen kan man inte kan ta lika mycket betalt som en riktigt högprofilerad idrottsperson.