När de startade 1975 hade de den längsta busslinjen i Sverige. Den startade i Kiruna på fredagar, hämtade upp folk i Luleå och längs hela kusten ner till Stockholm där de var framme på lördag morgon.
– Då checkades det in på hotell, sedan gjorde man Stockholm med restauranger, musikaler, shopping. Fullt ös. Och efter en natt på hotell bar det iväg hem igen för att kunna vara på jobbet igen måndag morgon.
Det berättar Rigmor Ahlqvist som är tämligen ny i företaget bland dem vi träffar för att snacka minnen. Hon började 2004, men i personalrummet på Hummergatan i Luleå möter vi även Stina Gustavsson Stenberg som började 1986 och två Anette – Johansson och Andersson – som började som säljare i företaget 1982 respektive 1983.
– Det var ju en helt annan tid då. Inga datorer, inget internet. Flygbiljetter med karbonpapper, pärmar i massor och tjocka böcker istället för Google att leta saker i, berättar Anette Andersson.
Flygbiljetter med karbonpapper, pärmar i massor och tjocka böcker att leta i.
Anette Andersson
När Stina Gustavsson Stenberg sedan började 1986 var datorerna på plats.
– Det gick fort framåt kan man säga.
Och resebeteendet var som sagt annorlunda. Att dagens norrbottningar skulle sova två nätter på buss för att få en natt i Stockholm ser de som så gott som omöjligt.
– Man är mer bekväm idag, menar Rigmor Ahlqvist som nu är försäljningschef på Nex.
I en av era annonser från 1980-talet trycks det på att ni erbjuder "Orörd natur, rent vatten och klar luft". Ville ni vara ett klimatvänligt alternativ?
– Jo men så var det ju, att man skulle välja bussen istället för flyget. Men framför allt för att det var billigare än flyget, svarar Ahlqvist.
I dag då, efterfrågar kunder klimatsmarta resor?
– Nu har vi ju bara affärsresor kvar, efter pandemin slutade vi med privatresor, men bland affärsresenärer klimatkompenserar en hel del. Någon kund vi har i södra Sverige som ska ut i Europa reser uteslutande med tåg. De har det som policy, säger Rigmor Ahlqvist.
Det var väldigt känslosamt att så många tvingades gå. Vissa hade jobbat här i 20-25 år, men det räckte inte.
Anette Andersson
Pandemin blev ett hårt slag för Nex. De gick år 2020 från att vara 49 anställda i januari till att vara 19 anställda vid årets slut.
– Det var väldigt känslosamt att så många tvingades gå. Vissa hade jobbat här i 20-25 år, men det räckte inte, säger Anette Andersson.
Idag fokuserar de på grupp- och affärsresor för företag.
– Ledorden är snabbt och enkelt, men sedan ser vi även att folk vill förlänga sin affärsresa, och bygga ut med något privat. Det är bleassure som gäller. Business och pleasure, helt enkelt. Så då blir det lite av en blandning av att vi ordnar med både privat- och affärsdelen, fyller Rigmor Ahlqvist i.
När vi ber om ett par glimtar ur deras liv på företaget och gäster de minns dyker flera olika upp.
– En man som bokade flygtaxi när det var nytt kom in i taxin, tog av sig skorna, bullade upp med termos och unikabox för att ha det gott. Han trodde det var en taxiresa hela vägen han bokat. Så han blev lite snopen när han kom fram till Kallax, ler Stina Gustavsson Stenberg.
– Jag minns när vi körde ut kyckling till restaurangen på Kallax när en kund bestämt skulle ha kyckling innan flyget lyfte och restaurangens kyckling var slut. Jag tror de vann bortamatchen efteråt, ler Anette Johansson finurligt.
Luleå hockey?
– Kanske det, kanske.