Lastbilsprofilen om hatet: "Har blivit för mycket"

Lastbilsprofilen om hatet: "Har blivit för mycket"

Piteå
Lästid cirka 7 min

Med sin motivlackade timmerbil har lastbilschauffören Amanda Berggren blivit en av åkeribranschens stora profiler. Nu berättar hon om företagsdrömmen och charmen med skogen, men också om hatet som fått henne att känna avsky mot det jobb hon egentligen älskar.
– Många har velat trycka ner mig så långt de bara kan, säger hon.

Amanda Berggren har tagit sitt pick och pack, vilket i praktiken betyder en timmerbil och lite kläder, och dragit till Piteå. När den milda vintern gjorde kaos och arbetsbrist med skogstransportbranschen på hemorten bestämde sig timmerbilschauffören och åkeriägaren från Borås för att söka lyckan i norr. Sedan dess har flera branschpersoner ringt till undertecknad reporter för att snudd på kräva ett reportage om den kvinna som med sina dryga 18 000 följare på Instagram har seglat upp som ett av åkeribranschens stora affischnamn. Jag hör er. Ni har gjort mig intresserad. Det är dags att lära känna Amanda Berggren, även känd som Amanda The Trucker.

undefined
Amanda Berggren

PT hänger med Amanda när hon ska hämta timmer i Grönbo strax utanför Fällfors. Solen skiner och i den generella bristen på snö utgör Grönbo något av ett undantag. Här ser det nästan ut som en riktig vinterdag.

På vägen stöter vi på en renflock som utan brådska låter lastbilen och dess chaufför vänta. För Amanda som kommer från Borås har det inte hört till vardagen att möta renar på vägarna.

– Det här är ju en del i varför jag ville komma hit. Jag hade ingen aning om hur det skulle vara här uppe, men landskapet i norr lockade mig mycket. Det och att ha en riktig vinter.

undefined
Amanda Berggren från Borås har seglat upp som en av den svenska lastbilsbranschens nya profiler. Nu kör hon timmer i Norrbotten och har förlagt sin bas till Piteå.

Det här med riktig vinter kan ju diskuteras. Några dagar innan PT träffar Amanda Berggren fick hon se vinterkänslan regna bort i ett stadigt hällregn, en symbol så gott som någon för den gudsförgätna skitvintern anno 2025.

Du hoppades på snö och så regnar det. Hur känns det?

– Det är nog mitt fel. Det är säkert vi från södern som dragit upp den här skiten, skrattar Amanda.

undefined
Den milda vintern har gjort timmerkörning i södra Sverige svårt när vägarna inte håller för tyngre transporter. För att hålla igång ruljansen i åkeriet bestämde sig Amanda Berggren för att dra norrut, mot Piteå.
undefined
Amanda Berggren
undefined
Amanda Berggren

DRÖMMEN OM EN EGEN LASTBIL

Det milda vädret har gjort många vägar i södra Sverige olämpliga för timmertransport och när jobben sinade i Borås bestämde sig Amanda för att dra norrut över vintern för att hålla affärerna igång. Destination blev Piteå, där hon nu kör för BDX Skog.

Hennes motivlackade lastbil är lätt att känna igen, prydd som den är av en illröd himmel och en sol som går ner över en timmerhop i ett skogsbryn. Lastbilen är Amanda Berggrens ögonsten och under många år var hennes enda mål att spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa den. Lastbilskortet tog hon privat vid 21 års ålder och varvade sedan sitt dåvarande jobb som städare med att köra extra. Drömmen var att köpa sin egen bil, designad på det sätt hon själv ville.

undefined
Den motivlackade lastbilen är Amanda Berggrens signum och många känner i dag igen den från hennes bilder på Instagram.

–Jag ville köpa min egen bil och starta mitt eget åkeri. Många tyckte det var idiotiskt att börja med ett helt nytt ekipage. De flesta köper ju begagnat först. För mig var det inte aktuellt. Jag jobbade för detta i 2-3 år och sparade varenda krona jag tjänade. Jag ville bygga en helt ny bil såsom jag själv ville ha den, säger hon och fortsätter:

– Jag städade på dagarna och så körde jag timmerbil på kvällar, nätter och helger. Det var jobb sju dagar i veckan.

undefined

Att köpa min lastbil var allt jag tänkte på under flera år. Jag har offrat allt för det här.

Amanda Berggren

Driftigheten är det inga problem med. Jobbet som städare började hon med efter gymnasiet. I samma veva som hon tog sitt lastbilskort startade hon sitt eget städföretag. Samma kompromisslöshet tog hon med sig in i åkarbranschen. När hon så jobbat ihop tillräckligt med pengar för att ta ut sin lastbil startade hon också sitt eget åkeri. Nu driver hon sitt städbolag med hjälp av anställda, kör själv i åkeriet och driver dessutom podcasten Amanda The Trucker där hon träffar intressanta människor inom fordons- och åkeribranschen.

Varför hatar du att vara ledig?

– Haha nä men det gör jag väl inte? Men jag hoppar inte på något om jag inte känner för det ordentligt. Jag vill inte göra något halvdant. Ska jag göra något ska jag göra det på riktigt.

Kontot på Instagram har växt i takt med Amandas väg in i åkeribranschen. I dag varvar hon lastbilsbilder och selfies med betraktelser och videor från vardagen som timmerbilschaufför. På frågan varför just hennes konto vuxit så snabbt har Amanda en teori.

– Dels är det för att jag är tjej och driver åkeri. Det är inte jättevanligt att tjejer gör det. Jag har också gått en lite annorlunda väg genom att köpa ett helt nytt ekipage. Många är nyfikna på hur det går. Många har trott att det ska gå åt helvete.

undefined
På Instagram delar Amanda Berggren med sig av sin vardag som timmerbilschaufför, där hon seglat upp som en av branschens nya profiler. I dag har hon 18,5 tusen följare.
undefined
Amanda Berggren
undefined
Amanda Berggren

HATET HAR FÖRSTÖRT GLÄDJEN I JOBBET

Och åt helvete har det på sätt och vis gått. Bakom Instagram-kulisserna lurar nämligen en mörkare historia präglad av avundsjuka och kvinnohat, där beslutet att köpa en egen lastbil och köra i egen regi för Amanda har kommit med ett högt pris. Amanda berättar om hur mobbning och utfrysning av andra åkare har blivit vardag och hur vissa branschkollegors motvilja stundtals övergått i rent hat

– Det har stuckit många i ögonen att jag köpte en helt ny lastbil. Så snart jag plockade ut den från lackeringen var det många som vände mig ryggen. Många snackade skit bakom min rygg och ville förstöra för mig. Det har faktiskt varit riktigt illa. Många har velat trycka ner mig så långt de bara kan, säger hon.

undefined

Jag kände ingen lycka över huvud taget. Jag var som en urvriden trasa. Helt tom.

Amanda Berggren om utbrändheten och hatet

Där timmerbilskörningen tidigare var en symbol för frihet har motgångarna fått Amanda att se på åkaryrket på ett annat, mindre smickrande sätt. Hon berättar att det periodvis blivit så illa att hon på vägen förlorat av mycket av glädjen i att köra lastbil.

– Jag älskar att köra timmerbil, men det har blivit för mycket hat. Glädjen som yrket gav mig innan finns inte kvar på samma sätt.

Situationen har blivit än värre då det hårda jobb som krävdes för att uppnå drömmen om en egen lastbil också ledde Amanda till gränsen av utbrändhet, något som gjort det än svårare att hantera de elakheter och hat hon tvingats möta som ung kvinna i branschen.

– Jag hade jobbat mot målet att ta ut lastbilen så länge, men när jag väl köpt den kände jag ingen lycka över huvud taget. Jag var som en urvriden trasa. Helt tom. Jag visste inte ens varför jag jobbade längre - att köpa min lastbil var allt jag tänkte på under flera år. Jag har offrat allt för det här. Jag har inga vänner, det har man inte när man jobbar jämt. Jag hade en pojkvän men det tog ju slut. Jag offrade mina intressen, min familj. Och sen när jag väl tog ut min lastbil visste jag inte ens varför jag kämpat för den, säger hon och fortsätter:

– Den känslan har så klart inte gjort det enklare att klara av allt hat och alla motgångar som kommit med lastbilen. Det har varit tufft bara att se den. Jag har egentligen inte alls tyckt att det varit roligt att köra den.

Hur känns det?

– Det är tufft. Jag har försökt att inte visa att jag bryr mig på utsidan, men på insidan tar det hårt.

PITEÅ BLEV NYTÄNDNING

Men som man säger: när det ser som mörkast ut är vändningen som närmast. När jobben sinade i Borås och Amanda drog norrut upptäckte hon en annan arbetskultur och en annan arbetsmiljö. Istället för mobbning och motstånd blev hon i Piteå välkomnad med öppna armar. Nu kör hon timmer i hela Norrbotten, bor i lastbilen på veckorna och så tar hon in på hotell under helgvilan.

– Att komma norrut har varit kanon. BDX Skog har varit helt fantastiska. Folk är glada och tillmötesgående. Här uppe finns det också mer att göra, folk i branschen är vana att det kommer nya chaufförer och nya bilar. Det blir inte riktigt samma konkurrens. Det har varit jättebra. Det är enkelt och trevligt. Det är härligt att vara i en sådan miljö, där folk är så positiva.

undefined
Sedan hon åkte norrut har Amanda Berggren hittat ny energi och hon beskriver vistelsen i Piteå och Norrbotten som en nytändning. "Jag har nog aldrig tyckt att det är så roligt att köra timmerbil", säger hon.

Hennes Instagram-konto fortsätter och växa och nu har hon även kommit igång med poddandet, där hon nu bjuder in intressanta norrbottningar. I det senaste avsnittet gästas hon av trafikpolisen Glenn Franklin, även han något av en profil på sociala medier. Amanda berättar att hon för första gången på länge hittat ny energi i sitt arbetsliv.

Har det blivit en nytändning? Att komma hit?

– Det har det absolut. Jag har nog aldrig tyckt att det är så roligt att köra timmerbil som jag tycker nu sedan jag kom hit.

Man får gratulera. Du ser, du ska ju vara här uppe med oss!

– Haha ja, jag ska nog det!

undefined
Amanda Berggren är en av åkeribranschen nya stora profiler. Nu är hon i Norrbotten och jobbar och har gjort Piteå som bas. För PT berättar hon om drömmen om att köra sin egen timmerbil, men också om utmaningarna och om hatet som fick henne att känna avsmak inför sin egen bransch.