Kiruna var under delar av 80- och 90-talet platsen för var mÀngder av landslag lade sin försÀsongstrÀning. Det dog ut, men nu kan gruvmetropolen Ätar ta sin status.
Vi trÀffade Christer MajbÀck en soliga höstdag pÄ MatojÀrvi.
â Jag tror absolut att det kan ske. Det handlar inte bara om att vi fĂ„r en rullskidbanan i vĂ€rldsklass utan ocksĂ„ att vi kommer att kunna ha natursnöspĂ„r mycket tidigare, sĂ€ger Christer MajbĂ€ck.
Asfalteringen av den nÀstan en mil lÄnga rullskidbanan har stött pÄ sÄvÀl motstÄnd som ilska i Kiruna. PÄ sociala medier har folk stÀllt mÄngmiljoninvesteringen mot besparingar inom kommunen.
Kirunas bÀste skidÄkare i modern tid, Christer MajbÀck, menar att bygget av banan inte kommer att bli en kostnad i framtiden.
â Det borde inte vara sĂ„ svĂ„rt att köpa förklaringen att det i stĂ€llet kommer att innebĂ€ra intĂ€kter. Initialt kostar rullskidbanan runt sju miljoner kronor, men intĂ€kterna kommer att vara större Ă€n kostnaderna.
PÄ vilket sÀtt kommer det att generera intÀkter?
â Det kommer att locka tillbaka landslagen till Kiruna. Det Ă€r vĂ€l frĂ€mst frĂ„n vĂ„ra nordiska grannlĂ€nder, men ocksĂ„ frĂ„n övriga Europa. Det i sig innebĂ€r pengar rakt in i kommunen och pĂ„ sikt sĂ„ kommer det att innebĂ€ra mer pengar till vĂ„rd och skola, sĂ€ger MajbĂ€ck innan han fortsĂ€tter:
â Det Ă€r en vinn-vinn situation.
Att Kiruna tappade i status som försÀsongsort berodde enligt MajbÀck pÄ tvÄ saker.
â Jag har sjĂ€lv rest runt om i hela vĂ€rlden för trĂ€ning och jag kan sĂ€ga att Kiruna som trĂ€ningsort slĂ„r det mesta. Vi vet inte ens sjĂ€lva hur bra förhĂ„llanden vi har i Kiruna.
Men varför försvann landslagen frÄn Kiruna?
â Det var vĂ€l frĂ€mst för att det var mĂ„nga platser som satsade hĂ„rt pĂ„ konstsnöanlĂ€ggningar och sedan var vĂ€l inte intresset hĂ€r i Kiruna kanske pĂ„ topp heller.
Det Àr inte bara ekonomiska vinster med rullskidbanan enligt MajbÀck.
â Den hĂ€r nya banan innebĂ€r att vi fĂ„r bort ungdomar och andra rullskidĂ„kare frĂ„n vĂ€garna och dĂ€rmed ocksĂ„ riskerna för olyckor. Det gĂ„r ju aldrig att rĂ€kna pĂ„ hur mycket det Ă€r vĂ€rt i kronor och ören.
Vad kommer rullskidbanan ha betytt om tio Ă„r?
â Att den har genererat intĂ€kter och att vi har fler skidĂ„kare i kommunen.
Christer MajbÀck var pÄ sin tid en stor förebild för Kirunaungdomarna. I dag heter den bÀsta KirunaÄkaren Lisa Vinsa och MajbÀck menar att det Àr av stor vikt att det finns förebilder.
â Givetvis Ă€r det viktigt fast det skulle vara Ă€nnu viktigare om vi hade kunnat fĂ„ ha kvar dem i Kiruna.
Menar du en elitsatsning i Kiruna?
â Nja kanske en elitsatsning och samarbete mellan klubbarna i MalmfĂ€lten.
Finns det nÄgra lÄngt gÄngna funderingar pÄ nÄgot sÄdant?
â Givetvis har jag funderat pĂ„ allvar. Ska vi lyckas fĂ„ fram och fĂ„ behĂ„lla talangerna sĂ„ mĂ„ste nĂ„got sĂ„dant till, sĂ€ger MajbĂ€ck.
Hur stort Àr intresset för skidÄkning i Kiruna i dag?
â Vi har ganska mycket ungdomar som Ă€r aktiva. SpĂ€rren i dag ligger i att vi inte har nog mycket ledare â om vi skulle fĂ„ fler ledare sĂ„ hade vi ocksĂ„ kunnat ha fler "kom och prova"-dagar.
Enligt MajbÀck kommer rullskidbanan att fÄ stor betydelse för trÀningsförhÄllandena i Kiruna.
â Tittar vi pĂ„ förutsĂ€ttningarna i Kiruna sĂ„ har det vara fantastiskt under vintermĂ„naderna och bra för löpning pĂ„ sommaren, men det har varit katastrof för rullskidĂ„kningen, sĂ€ger MajbĂ€ck innan han försĂ€krar:
â Nu blir det vĂ€rldsklass Ă€ven dĂ€r.