Med debutalbumet som Kitok, "Paradise Jokkmokk", vändes Magnus Ekelunds värld upp och ner. En sällan skådad succé – som blev svår att följa upp.
– Jag fick känna hur det kändes att lyckas med första skivan, men även om jag gjorde tv och en lång turné med andra skivan var det aldrig samma hit. Jag fick känna hur det kändes att tappa det och att inte veta vad som skulle hända. Men nu känns det så bra, berättar Magnus Ekelund.
Med en egen Slim Shady och provocerande texter fick han fler rubriker än streams samtidigt som han brottades med tvångstankar och diagnosen OCD.
– Förra skivan ville jag skulle kännas som att sätta sig på en motorcykel utan hjälm, det skulle vara läskigt. Nu ville jag ha en berg- och dalbana där man sitter väldigt säkert.
SE: Kitoks nya video i Jokkmokksmiljö
När "Inland empire" släpps tre år senare (31 maj) handlar det om "längtan efter att slå sig fri från sin bakgrund och saknad efter en plats som inte längre finns".
– Efter "#Darkwebdetox", där jag ägnat mig åt satir och mörka texter, kände jag bränd mark åt alla håll. Då var jag tvungen att återuppfinna mig igen, säger Ekelund.
Tankarna kring att hemorten Jokkmokk går mot sin egen död präglar stora delar av albumet. När artisten hade svårt att hitta boende i Stockholm insåg han att det var svårt att hitta alternativ.
– Då funderade vi på att flytta upp ett tag, men det blev omöjligt. Var ska Stina (Wikström, fästmö) jobba? Man kan som inte göra det även om det känns som en bra idé väldigt ofta, då började jag tänka på det där, säger han.
LÄS MER: Kitok nobbad av Mello: "Känns lite trist"
"Inland Empire" har producerats av Ekelund själv och för första gången känner artisten att han har helhetskontrollen över skivan. Vilket också märks genom variation på låtarna.
– Det känns som att hela skivan hör ihop och att jag är trygg i det, det är en ny grej för mig. "Psycho tivoli" är en riktig old school Beastie Boys-låt, "Låt det ba va" är en traplåt och "Midnattssol" en slag popballad. Men ändå sitter det ihop, säger han.
Ljudbilden är en utveckling av "Paradise Jokkmokk" snarare än fortsättning på den något mer daterade "#Darkwebdetox" och Ekelund känner inte längre att han måste bevisa sin plats inom hiphopen efter att ha lämnat indiepopen. Nu vågar han kalla sin musik "rockbaserad hiphop".
– I början blev det viktigt att säga "det här är hiphop – det här är rap". Men det här är tredje skivan och det har gått fem år sedan "Paradise Jokkmokk" kom, nu har jag börjat skita i vilken genre det är för första gången. Jag bryr inte om någon kallar "Inland empire" för catchig EDM-låt, jag känner mig inte genrebunden. Jag håller bara på med musik och har äntligen skapat den plattformen att jag kan göra det utan att det känns splittrat.
LÄS MER: Kitok försov – missade kungligt uppträdande
Efter en lång period utan att kunna ge ut musik, med jakt på skivkontrakt och Mello-nekande, kan Magnus Ekelund se fram emot en sommar full av spelningar följt av en höst på vägarna tillsammans med Jakob Hellman.
– Nu känns det som att jag har kunnat vända på det här, det har tagit sådan tid att få ut skivan och nu känns det bra. Det finns ett intresse – det känns underbart, helt grymt att komma ut och spela och släppa sin musik. Att sitta och prata om det känns kul, det har jag aldrig tyckt tidigare – det har bara varit jobbigt.