Kjell Johansson uppger att BDX är huvudentreprenör på det här objektet. Enligt honom är snittkostnaden för underhållsbeläggning, som det här avser, omkring 1 miljon kronor per kilometer. Sträckan som omfattas är 15 kilometer och slutsumman för objektet kring 15 miljoner kronor.
Stora sjok har lossnat i den nya beläggningen och de som färdas där anser att den bitvis är sämre än före omläggningen.
Läs mer: Om klagomålen på vägen
Kjell Johansson säger att tanken var att vägen skulle bli lika fin som sträckan Bredåker-Svartlå, som genomfördes 2014.
I fjol somras förklarar han att man på delar av sträckan Svartlå-Harads genomfört utskiftning av den befintliga vägen på de ställen man har haft tjälproblem. Andra delar där det varit dålig bärighet har man höjt bärigheten genom att lägga förstärkningslager och nytt bärlager. Därefter har man lagt en ny beläggning som till 50 procent består av ny asfalt och till hälften består av återvunnen asfalt, som skrapats bort från den ursprungliga vägen.
– Det är inget experiment, utan en metod vi använder, säger Kjell Johansson och tillägger att syftet är att återskapa den ursprungliga standarden med de här åtgärderna.
Men den 17 mars efter avsmältningen av is och snö upptäckte man att beläggningen inte hållit. Den hade krackelerat på vissa ställen med stenlossning och hål i beläggningen som följd.
– Det är ett undermåligt resultat. Den 21 mars var vi där med entreprenören och alla kunde konstatera att det var fel. Det innebär att vi gör en reklamation från Trafikverkets sida och den 19 april ska vi ha en säkerhetsbesiktning. När den är klar ska vi och entreprenören fastställa våra ståndpunkter.
Kjell Johansson säger att vägen inte går att åtgärda permanent nu, men att de lägger igen hålen och sopar bort löst material för att minimera problemen.
– För att få ett bra resultat av åtgärderna kan man tidigast genomföra dem kring midsommar i rådande klimat. Det finns olika lösningar och jag vet inte vad det blir, men det ska bli så nära den ursprungliga tanken som möjligt. Men vi kan inte fixa det just nu. Vi kommer inte att lämna trafikanterna i sticket, men i dagsläget pågår reklamationshanteringen.
Avseende påståendet att entreprenören använt okunnig och billig arbetskraft säger Kjell Johansson att han inte har någon åsikt om det.
– BDX är huvudentreprenör, men har anlitat Lemminkäinen som underleverantör. Det är ett finskt bolag som leverera beläggningen. Vi ställer krav på entreprenören att den ska ha utbildad personal och kontrollerar det genom att de måste redovisa projektplan och arbetsmiljöplan och det var inga konstigheter.
Han är medveten om att många har synpunkter på att entreprenörer använder utländsk arbetskraft, men lägger själv ingen värdering i det, utan konstaterar att upphandlingen skett enligt LOU, lagen om offentlig upphandling.
Anna Jonsson, informationschef på BDX, säger att de kan uttala sig först efter garantibesiktningen den 19 april.
– Men vi är medvetna om situationen.