När vägen kan börja byggas är inte helt klart.
– Vi siktar på byggstart hösten 2017. Vi har inte upphandlat någon entreprenör ännu så vi vet inte exakt när det blir byggstart, säger Annika Larsson, projektledare Trafikverket.
Vägen kommer att börja byggas norrifrån. Området där vägsträckan möter skidspåren på Matojärvi kommer att vara som en byggarbetsplats under två års tid.
– Det är det som är det stora problemet för skidåkarna, det här området kommer kanske delvis vara avstängt. Det kommer vara svårt att komma ut på spåren under nästa vintersäsong, säger Jan Klein, verksamhetsstrateg på Kiruna kommun.
Trafikverket planerar att bygga en bro på Varggropen där skidåkarna kan passera och komma ut på spåren där.
– Sedan gör man en länk som binder ihop Matojärvispåren med Varggropenspåren. Det innebär att man kan ha avstängt nästa säsong för byggarbeten och leda om skidåkarna, säger Jan Klein.
Han hoppas att skidföreningarna då ska kunna arrangera tävlingar trots att spåren på Matojärvi till stor del är avskurna.
När hela vägsträckan är klar kommer det att finnas nio passager för friluftslivet. Tre av dem ligger på skidspåren.
Jan Klein är nöjd över samarbetet med Trafikverket.
– Man kan ju ha åsikter om att E10:an dras där den dras. Det är en barriär, det är ingenting att snacka om. Men utifrån de förutsättningarna så tycker jag att Trafikverket har varit jättebra att jobba med, säger han.