Kommunen och företaget har sedan tidigare ett markanvisningsavtal.
Det nya avtalet ska ersätta det och innebär bland annat att kommunen tillhandahåller en parkeringslösning för kvarterets behov. Kommunen avser att upphandla bygge av ett underjordiskt garage.
Enligt plan- och bygglagen har kommunen ett övergripande ansvar för att planera för parkering, men har ingen skyldighet att ordna med parkering. Det ansvaret ligger hos fastighetsägaren.
Varför ska då kommunen bygga garage?– Det är inget unikt för Boden. Ska vi kunna få en utveckling i centrum i ett sådant här supercentralt som Enen är,är det här en lösning, säger Lars Andersson, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen, och fortsätter:
– Man skulle kunna tänka sig att göra en billig parkeringslösning och bara ha markparkering, men då får man ingen förtätning och en högre exploatering. Det skulle bli betydligt sämre för stadens utveckling och man får in många färre lägenheter i ett superbra A-läge.
Nåiden avser att bebygga Enen i etapper med hyresrätter, trygghetsboende och bostadsrätter. När företaget presenterade sina planer uppgav de att det skulle bli cirka 170-180 lägenheter i fem flerbostadshus.
Läs mer: Om Nåidens byggplaner
Lars Andersson säger att ärendet är ganska komplicerat. Det är ett stort kvarter. Husen ska byggas i flera etapper och det kan bli olika fastighetsägare.
– I och med att det är mitt i stan är det rimligt att kommunen tar ett övergripande ansvar för att skapa en gemensam parkeringslösning för hela kvarterets behov.
Nåiden kommer att få betala för p-platserna, men det blir i nästa steg.
– Vi kommer att skriva avtal om försäljning av mark. Det är inte gjort ännu. Det här avtalet som vi arbetar med nu är mer ett optionsavtal, säger Lars Andersson.
Kommunen äger all mark i det aktuella området.
– Det är när vi hamnar i läget med försäljningen av marken eller om det blir tomträtt, som vi mer i detalj kommer att ställa krav på betalning för marken och betalning för garageplatserna genom att de tar på sig att hyra exempelvis 50 platser under tio-20 år till en ganska hög kostnad. Det blir nästa avtal och det ska också behandlas politiskt.
Bodens kommun kommer fortsätta äga garaget. Kommunen måste även lösa parkeringsfrågan åt bostadsrättsföreningen som är granne med Enen. Det kan bli i garaget eller utanför, enligt Lars Andersson.
Innergården kommer bli en samfällighet.
– Det blir en gemensam gård för de berörda fastighetsägarna. Om det byggs hyresrätter, trygghetsboenden och bostadsrätter ska de tre parterna tillsammans äga och sköta den här gården. Kommunen har ingen roll i det.
Det nya avtalet måste godkännas av kommunstyrelsen, men på det senaste sammanträdet återremitterades ärendet för ytterligare beredning. Nu pågår det förhandlingar mellan parterna för att revidera avtalet till på måndag då kommunstyrelsen har ett extra sammanträde.
Lars Andersson vill inte prata om diskussioner med Nåiden för att inte störa den dialogen.