– Alla incidenter är inte rapporteringspliktiga men den här händelsen är utan tvekan av den graden, säger Johanna Eklund, chef för enheten säkra kommunikationstjänster vid PTS.
Under nästan 28 timmar, från torsdag klockan 10 till fredag klockan 13.30, hade Lunet allvarliga problem med stadsnätet i Luleå. Allt startade med ett strömavbrott i en av bolagets fysiska knutpunkter i samband med en rutinåtgärd, och visade sig i att tusentals abonnenter över hela Luleå antingen saknade tillgång till internet eller att uppkopplingen kom och gick.
Även hälsocentralen i Råneå och vissa verksamheter inom näringslivet drabbades.
Enligt Lunet har man aldrig tidigare drabbats av problem av liknande omfattning under så lång tid.
Det första som händer är att PTS gör en bedömning av incidentrapporten, uppger Johanna Eklund.
– Vi tittar på om rapporten uppfyller kraven. Därefter gör vi en bedömning av om det finns misstanke om att operatören brustit i säkerhetsarbetet. Då kan vi starta en tillsyn. Vi granskar då orsaken till problemen och gör en bedömning av hur operatören bedriver sitt arbete utifrån grundläggande regler för säkerhet i nät och tjänster.
PTS har möjlighet att utdöma sanktionsavgifter vid konstaterade överträdelser av reglerna. Om ett bolag inte vidtar lämpliga åtgärder kan PTS också utdöma föreläggande.
Johanna Eklund betonar att PTS i det här läget inte kan uttala sig om huruvida tillsyn kommer startas eller inte. Ett besked kan komma inom de närmaste veckorna.
Lunet är ett helägt dotterbolag till det kommunala bolaget Luleå energi.