Hon vill inte se ett förstatligande av järnvägsunderhållet

Seko vill se över möjligheten att förstatliga underhållet av järnvägen i Sverige. Nu reagerar Företagarna i Norrbotten.
– Som företrädare för små och medelstora företag i Norrbotten ser vi med oro på förslaget om att förstatliga järnvägens underhåll, säger Felicia Pournasiri, regionchef på Företagarna Norrbotten.

Felicia Pournasiri

Felicia Pournasiri

Foto: Pressfoto

Luleå2025-05-28 20:00

I en artikel i NSD i veckan uttalade sig SEKO i Norrbotten om att man vill se en översyn av möjligheten att förstatliga underhållet av järnvägen i Sverige. Regionråden Anders Öberg (S) och Glenn Berggård (V) och höll med.

Men Felicia Pournasiri, Företagarna Norrbotten, menar att det kan få negativa följder och slå hårt mot dem hon företräder.

– Det skulle innebära att företagare, särskilt inom entreprenadsektorn, fråntas möjligheten att konkurrera om uppdrag och utveckla sina verksamheter. Det minskar inte bara affärsmöjligheterna utan riskerar även att leda till högre kostnader för staten – och i förlängningen för oss alla.

Enligt henne finns det inte något som tyder på att stora förstatliganden av verksamheter leder till bättre kvalitet eller kostnadskontroll för slutanvändarna. Tvärtom riskerar man att slå ut många av de leverantörer och specialister som i dag utför arbetet med stor kompetens och lokalkännedom, varnar hon.

– Det är också viktigt att komma ihåg att ett förstatligande inte per automatik innebär färre förseningar i tågtrafiken. 

Många av problemen beror i själva verket på brister i Trafikverkets planering och upphandling – inte på de privata aktörernas arbete, påtalar Felicia Pournasiri.

– Istället för att avveckla en fungerande marknad bör staten fokusera på att förbättra beställarrollen, stärka uppföljningen och säkerställa långsiktiga förutsättningar för både företag och resenärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!