Luleå hamn står inför en enorm expansion i och med Malmporten, Sveriges största muddringsprojekt i modern tid. Den framtida nya djuphamnen ska få närmare 17 meters djup samtidigt som kajen fördubblas i längd till 1068 meter.
– Vi fyrdubblar kapaciteten och blir Sveriges näst största hamn, sa hamn-vd Anders Dahl när kommunen i veckan invigde den nya informationslokalen i Smedjan apropå industriboomen i Luleå.
Flera allvädersterminaler planeras, även lagerhallar för stålrullar ("coils-hotell") och en helt ny järnvägslösning via Malmbanan ut till Svartön för att tillgodose de logistiska godsbehoven för H2 Green Steel i Boden, LKAB:s nya industripark Reemap, SSAB:s kommande "minimills", Talgas batterianodfabrik och Fertiberias planerade gödselfabrik.
– Vi kommer gå ut väldigt snart med skisser, det är nästintill förankrat med alla aktörer. Vi är snart i land, säger Robert Eriksson, projektchef för Luleå industripark på Svartön.
Men expansionen kommer att kosta. Enbart muddringsprojektet innebär att Luleå kommun går i borgen för motsvarande 2,6 miljarder kronor men den totala finansieringen med den nya järnvägslösningen ligger på minst 7,5 miljarder kronor.
– Det är mycket pengar det handlar om men det får inte innebära att Luleås skattebetalare ska stå för alltihopa, säger Helén Wiklund Wårell, stadsbyggnadschef, Luleå kommun.
Därför sträcker det kommunala bolaget Luleå hamn nu ut handen till externa finansiärer som både kan bygga, underhålla och även ta över ägandet av delar av hamnen – däribland allvädersterminalerna, "coils-hotellen" men också den tillhörande järnvägslösningen.
Luleå hamn har gått ut med en intresseförfrågan, en så kallad RFI (Request for Information), till aktuella aktörer på marknaden.
– De svar vi får in kommer användas för att utforma en upphandling som tar hänsyn till såväl juridikens som näringslivets behov. Planen är att upphandlingen ska gå ut under sommaren, säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.
Han beskriver en internationell marknad med konsortier som är specialiserade på stora hamnprojekt, och understryker att hamnledningen vill se en stabil, långsiktig lösning.
– Hur mycket måste vi göra själva och vad kan andra bidra med? Det är det vi söker svar på nu. Men ägarrådigheten i den allmänna hamnen behåller vi, säger Anders Dahl.
– Många har redan börjat visa intresse, både svenska och utländska, säger Robert Eriksson, Luleå industripark.
Samtidigt har upphandlingar redan inletts rörande Malmporten, som både handlar om kajbyggnationen och den stora muddringsprojektet.
– De kontrakten ska skrivas i höst, säger Anders Dahl.
Den kommande byggfasen i hamnen kommer också innebära stora buller- och trafikstörningar, inte minst för boenden i Svartöstaden som kommer få vänja sig vid med mycket mer tung godstrafik ut till Svartön i kommande år.
– Det är ofrånkomligt. Därför görs simuleringar nu kring hur vi kan avlasta det på bästa sätt. Till exempel, nu när vi ska bygga en hamn, så kanske vi kan ta sjövägen mera. Varför bygga saker söderöver och transportera till Luleå via land när man kan gå via båt och pråmar från Stockholm eller Göteborg? Sånt tittar vi på jättemycket nu, säger Anders Dahl.