När NSD tidigare i år granskade snöröjningen i Luleå kommun visade det sig att det under perioden 1/11 2024 till 28/2 2025 lämnats in drygt 800 felanmälningar från missnöjda Luleåbor.
Det handlade bland annat om oplogade vägar och gång/cykelvägar, bristande halkbekämpning, snöhögar som skymde sikt och spåriga vägar.
124 av ärendena sorterades i den sistnämnda kategorin. Särskilt under tiden slutet av januari och början av februari kom anmälningar av vägar med djupa spår som inte hyvlats.
Flera av vägarna bedömdes som rent trafikfarliga av medborgarna, och återkom i felanmälningarna.
Det väcker frågor.
Hur kan det komma sig?
Vilken tillsyn gör kommunen av det arbete som entreprenören BDX utför?
– Vi har fyra produktionsledare som ansvarar för olika delar av staden. De har ungefär tio mil vägar var och gör regelbundet inspektionsrundor där eventuella brister registreras digitalt. Det tar de sedan vidare till entreprenören. Deras ansvarsområden är även kopplade till felanmälningar, där vi säkrar att anmälningarna hanteras och följs upp, svarade Patrik Ruumensaari i en tidigare intervju.
Att granska den tillsyn som kommunen utför av BDX arbete visar sig dock inte vara helt enkelt. Det mesta dokumenteras inte.
Men tillsynen av väghyvlingen är ett undantag, enligt Ruumensaari. De kontrollerna registreras på ett överskådligt sätt.
– Besiktningen genomförs okulärt. De vägar med mest trafik prioriteras högst. Vägar som trafikeras av LLT har också hög prio. Var vi utför tillsynen är en kombination av det vi ser själva och den input vi får från medborgarna, säger han.
NSD begär ut en sammanställning av produktionsledarnas tillsyn av väghyvlingen.
Under tiden 1/1 till 28/2 2025 genomförde produktionsledarna cirka 150 besiktningar. De flesta besiktningar tycks hänga ihop i geografiskt. Den 14 januari kontrolleras exempelvis Torpslingan, Porsövägen, Porsöberget och Porsösundet.
– Sammanställningen är en beställning på arbete som ska utföras, och detta görs dagligen samt vid felanmälan, säger Ruumensaari, när vi ber om ett förtydligande.
Av de hårdast kritiserade vägarna finns Björkskataleden och Uddebovägen med i dessa kontroller.
Men många andra saknas helt i statistiken. Det gäller bland andra Arcusvägen i Karlsvik, Svenalds väg i Rutvik, Nyhamnsvägen i Bensbyn, Åkerstrandsvägen i Sundom och Markskogsvägen i Persön.
Vi har även haft kontakt med Luleåbor som varit missnöjda med hyvlingen av Mariebergsvägen i Gammelstad och Lantmätarvägen i Sunderbyn. Inte heller de gatorna finns med i statistiken.
Hur kan det komma sig?
– Det finns olika anledningar till att de inte syns i statistiken. Markskogsvägen och Åkerstrandsvägen är enskilda vägar där BDX själva gör en bedömning. Om det dyker upp felanmälningar påtalar vi det för BDX, men det räknas inte som en besiktning, säger Patrik Ruumensaari.
Han fortsätter:
– Vi har bara tre hyvlar och vid vissa tillfällen använder vår entreprenör sig av hjullastare med isrivarblad i stället. Det gäller bland annat Arcusvägen. De beställningarna syns inte heller om de gjorts.
Andra vägar har man helt enkelt tvingats prioritera ned, uppger Ruumensaari.
– Det kan vara så att exempelvis Nyhamnsvägen inte uppfyller kriterierna. Det är bedömningar vi måste göra hela tiden.
I sammanställningen över tillsynen finns ett fält för anteckningar. Det fältet är dock tomt.
Finns det några slags anmärkningar/brister dokumenterade någon annanstans, eller hur noteras de?
– Det framgår av listan vad som ska hyvlas.
Du sade att besiktningen görs okulärt. Gör man några slags noggrannare mätningar av hur djupt hyveln har skrapat i samband med det?
– Besiktning görs både okulärt och vid behov mäts det.
Uppenbarligen har folk varit missnöjda. Vad säger du till de som anser att hyvlingen skötts dåligt i vinter?
– Vi har 40 mil väg att hålla efter och det är svårt att göra alla nöjda varje dag, speciellt i den väderlek som varit i år. Det stora problem som vi haft är de gånger när det varit snöoväder ett helt dygn och vi tvingas prioritera andra vägar innan vi gjort allt klart. Då "trampas" snön fast av fordonen och blir det då blida hinner det bli djupa spår innan vi hunnit skrapa.