Läs mer: Bilförbudet som alla struntar i
Sedan länge har det varit förbjudet för biltrafik på Torpslingan, vägen som förbinder Klintbacken med Porsön/Ytterviken. Endast busstrafik är tillåten men bilisterna kör där bäst de vill, förbudsskyltar hjälper föga. Förutom bussväg så är sträckan en kombinerad gång- och cykelväg. Studenter som ofta nyttjar den vittnar om höga hastigheter och obehagliga situationer.
När Norrbottens Media befinner sig på platsen en kort stund under torsdagen passerar ett flertal bilar. Hyrbommen som kommunen betalade för trots att den inte användes är nu bortplockad. Tanken var att den endast skulle släppa fram bussar, men system blev krångligt och bommen utsatt för skadegörelse.
Snart stänger Haparandavägen för biltrafik och smittrafiken på Torpslingan riskerar att öka. Luleå kommun planerar att stoppa den med hjälp av ett spårviddshinder, en slags bilfälla.
– Endast bussar kan köra över ett sådant. Personbilar fastnar, förklarar Fredrik Bladfors, trafikingenjör.
Men spårviddshindret kommer inte att vara på plats tills Haparandavägen stänger. Kommunen vill inte stänga busslinjen som heller inte går att leda om.
– Vi har kommit överens med LLT om att bygga när de har sommartidtabell.
Projektledare på investeringsavdelningen, Jens Engman, säger att kommunen ska hålla koll på smittrafiken. Om den blir ett problem måste de hitta en tillfällig lösning.
– Det är svårt, bussarna måste fram men vi måste även säkerställa en säker gång- och cykelväg. Ännu har vi ingen lösning.
Läs mer: Så påverkas busstrafiken