19 segrar i VM-rallyn, fyra vinster i Safarirallyt, seger i RAC-rallyt 1977, två vinster i Monte Carlo och fem triumfer i Svenska Rallyt - meritlistan är tung och imponerande.
Nyckeln till den framgångsrika karriären säger han var segern i Monte Carlo-rallyt 1969. Porsche hade en tredjebil över och Björn fick chansen.
- Jag blev inbjuden på nåder, men lyckades vinna som totalt okänd. Över en natt blev jag etablerad och sedan rullade det på.
- Jag var också nygift och nykär och hustrun sa att jag skulle ge motorsporten två år. Det blev 23. I år firar vi 40-årig bröllopsdag, men jag har nog bara varit hemma i 20 av de åren.
Waldegård nämner vidare Safarirallyt i Afrika som speciellt. Det handlade om en 600 mil lång utmaning i regn, sand och möten med vilda djur.
- Det gällde att vara taktisk och inte bara ge 100 procent från början. Det var stort att vinna och jag grät.
Fortfarande en vinnare
Så sent som förra året vann Björn på nytt i Afrika. Då handlade det om en veterantävling och han hade sonen Mattias, som kartläsare.
Hur ser du på rallysporten förr och nu?
- Det var enklare förr. Då kunde man köra samma bil till tävlingsorten en lördagkväll, tävla på natten och sedan köra hem igen. I dag fraktar man oftast bilen på en trailer.
- Ett dilemma idag är att rally blivit så dyrt. Men en sport utan utveckling är ju inte kul alls.
Vad säger du om Sebastian Loeb, idag världens bäste?
- Det kommer alltid fram ett fenomen och Loeb är suverän. Men det är för få team med i VM-leken och det skadar sporten.
Waldegård var fabriksförare i 23 år och säger att han är nöjd med karriären.
- Om jag blev rik? Nej, men jag tjänade i alla fall så pass att jag kunde ha en behaglig tillvaro vid sidan om tävlandet.
Björn har fortfarande god kontakt med sporten. Han tävlar i veteranrally och har olika uppdrag.
Hur behåller du glöden?
- Det beror på att jag fortfarande tycker att jag är uppskattad. Jag brukar vara ute rätt mycket och träffa rallyfolk och extra roligt är det när man får sätta sig i en bil från 70-talet.
Waldegård bor i en gård hemma i Roslagen där han är född.
- Marken arrenderar jag ut. Man kan säga att jag är fastighetsskötare åt mig själv.
Idag kan motvorvännerna i Boden se den gamle mästaren. Han ska sätta sig bakom ratten för att möta Bodens kommunalråd Olle Lindström i två varv ute på gamla AF 1-området. De ska köra varsin Volvobil.
Waldegård och Lindström för övrigt har kört i samma tävling tidigare. 1962 deltog båda i Midnattssolsrallyt, som startade i Stockholm och hade mål i gruvan i Kiruna.
Vad kan vi tro om dagens duell?
- Det blir säkert spännande, säger Olle.
- Tror du ja, säger Björn med glimten i ögat.
Waldegård ska också vara prisutdelare och hålla ett kåseri vid jubiléumsmiddagen ikväll.