NMS-föraren vann stort i fjol och tog hem cupen trots "bara" andra plats i sista deltävlingen. Där försvann också bilen till Robertsfors. För att säljas vidare till ny ägare i Piteå. Som efter viss övertalning sålde - tillbaka till Rosenberg.
- En bra bil, har inte behövt ändra någonting på den, konstaterar den nygamle ägaren nöjt om Saab 99:an.
- Men jag har en i reserv, en högerstyrd, tillägger han.
Väl inkörd på bilen behövdes ingen avrostning eller uppvärmning för Rosenberg. I stället satte han sig i bilen och körde direkt till seger i första kvalheatet. Lika bra gick det i tredje - men ändå hamnade han i B-final...
Tryckt av banan
- Blev ju tryckt av banan i andra kvalet, fjärdeplatsen där skickade mig till B, säger han och tillägger:
- Men det är sådant som händer.
B-finalen blev en säker historia där argaste konkurrenten och tidiga ledaren Tobias Nordin, Piteå, tvingades släppa fram Rosenberg efter alternativspåret på tredje varvet. Och resten var solklart - trots "fel" startspår.
- Visste ju inte att jag skulle till A så jag hade sagt till en kompis (NMS-kollegan Karl-Erik Eriksson) att ta spår sex. Men nu lyckades jag ju ta mig förbi trots spår fem, flinar Rosenberg som också får tacka en elak däcktrave på alternativspåret för att ha hållit sig ur vägen. Eriksson rullade efter närkontakten med däcken och Vilhelminaföraren Lars-Åke Grahn lyckades senare i finalen parkera framvagnen ovanpå samma trave.
Någon substans måste det alltså ändå ligga i favorittipsen.
- Skulle väl vara att man hållit på länge, då, säger Rosenberg och skrattar igen.
Men frågan är om han siktar på serieseger i år.
- Nej, jobbet hindrar mig från att köra Bodentävlingen.
Respektlöse uppkomlingen Daniel Larsson, Dundret, startade också årets säsong - den andra i herrklassen för artonåringen - med full attack. Det bar via kvalraden 1-3-1 direkt till A-finalen. Larsson tog ledningen också där men låg på lite för hårt.
- Körde allt jag kunde och tvåhjulade hela första varvet. Kände att det var lite för mycket och lugnade mig till andra, säger han.
Resultatet: en publikfriande rullning när hjulen högg i bortre kurvans ytterkant...
- Lugnade mig väl inte tillräckligt mycket, flinar han.
Larsson planerar inte heller han att köra hela serien. Men han avslutar med en öppen dörr:
- Det hade varit fint att putsa fjolårets femteplats.