Kanonrundan celebrerade sitt 50-årsjubileum med ett tvådagarsrally och med sitt kanske starkaste startfält någonsin. 70-talet förare kom till start. Från mellansverige i söder till nordliga Finland. Fyra sträckor under fredagen, varav två sena kvällsetapper i mörker och fem sträckor under lördagen.
Länets bästa segerchanser fanns på förhand i klasserna Voc elit där flera förare hade likvärdig segerchans. I 2WD genom Michael Wikström och i 4WD genom Thomas Fredriksson och Mikael Jansson.
Men ett långt rally kräver sin tribut. Thomas Fredriksson fick tidigt trubbel med kylaren och tvingades bryta.
Michael Wikström hade ledningen efter fredagen med sin Opel Astra och drygade ut försprånget till runt minuten med en sträcka kvar.
Då gick en redan klar seger upp i rök. Växellådan mer eller mindre havererade, reparerades provisoriskt och Michael Wikström lyckades nå målet som trea i klassen.
- Surt förstås, tyckte Wikström. Trots det har det varit väldigt fin tävling och ett bra rally.
Vilken dramatik
Det såg förresten ut att sluta illa för Thomas Lahti också. Avgassystemet fastnade när han skulle lämna startrampen inför första sträckan med sin Volvo 940 och kraschade. Men Thomas fick en ny starttid, reparerade och var med i matchen igen.
I den klassen var det också upplagt för sekunddramatik. Efter två sträckor hade NMS Bodens Peter Bäck en tvåsekunders ledning och jagades närmast av Magnus Lundgren och av Thomas Lahti. Bäck var snabbast även under de båda kvällssträckorna men drabbades oturligt av 20 så kallade transportprickar och flyttades ner till en fjärdeplats inför lördagen.
Inför de fem avslutande sträckorna var Magnus Lundgren sju sekunder före Thomas Lahti. Lars Johansson ytterligare en sekund efter och Peter Bäck med sitt tidstillägg 15 sekunder efter.
Då inledde Thomas Lahti på allvar sin framgångsrika jakt mot ledningen. Körde med en tuff attack som bar hela vägen.
- Jag hade det jobbigt under fredagen. Det är svårt att köra i mörker, konstaterade Thomas som tidigare har två totalsegrar och flera klassegrar. Nu var det förstås litet extra prestige med i spelet då det var jubileum och konkurrensen var stenhård. Jag vill förstås också tacka min kartläsare Thomas Wikström. Han har en stor del i den här segern.
Segermarginalen blev till slut 31 sekunder före Peter Bäck som hade sitt handicap i de 20 transportprickarna/sekundernas tillägg
- I körtid är vi inte mer än 11 sekunder före Peter. Inte mycket i ett så här långt rally, påpekade Thomas Lahti.
Totalsegern gick till Magnus Strömberg Nordjämten med sin Mitsubishi 4WD. Klassegrar även till NMS Bodens Roger Johansson i Ekonomi AB samt till Patrik Lindfors i Ekonomi C.