Mats Öhman satte liksom Tiger helgens snabbaste tid i klassen under sista kvalet. Norrmannen Sverre Isachsen hade varit snabbare i två första heaten men Älvsbyföraren fick till ett perfekt sista kvalheat och putsade Michael Jernbergs rekord med hela 84 hundradels sekund men tvingades bryta finalen.
Säker start
För Tiger var läget lite annorlunda inför sista kvalet.
- Var ju bara trea ut i första kvalet, säger Kalixföraren som dock kunde köra upp och om både Urban Bergström (Finnskoga) och Patrik Ydrefalk (Laxå). I andra satt dock allt.
- Tog starten direkt och ryckte så jag kunde vinna ganska solklart. Det var då första banrekordet for...
Just det. Tiger hade redan satt ett rekord - 2.11,15 minuter - när det var dags för det egentligen betydelselösa tredje kvalet.
- I och med förstatiderna i första och andra kvalen behövde jag ju inte tredje. Men jag blev lite kaxig och sa att jag skulle åka på 2.10.
Det var nästan ett understatement. I och med att finalplatsen redan stod klar satsade Tiger nämligen på en säker start, tog alternativet på första varvet och körde sedan om till seger.
På 2.10,28.
Fick fint beröm
- Hade ju kunnat hålla full gas och så hade det varit tre i bredd i förstakurvan men jag ville inte riskera att köra sönder. 2.09,50 skulle nog vara ganska realistiskt på den här banan om man får åka fritt, funderar Tiger som senare vann finalen efter ledning från start till mål. Efter tävlingen kunde inte Patrik Ydrefalk låta bli att kommentera:
- Han kom faktiskt och sa "Du kör så jävla bra, jag kan inte fatta hur du kan köra så fort". Klart det känns roligt, säger Tiger som kom med rakt igenom nyrenoverad drivlina till Strängnäs och därmed kan ta det lugnt tills årets höjdpunkt: SM-finalen den elfte september.
- Ska bara byta lite plast på bilen så den ser fin och fräsch ut åtminstone när vi kommer dit, berättar Tiger. Den färske nordiske mästaren avslutar med ett löfte:
- Klart vi ska försöka ordna SM-guldet.